Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Czynnik wpływające na rozwój osadnictwa wiejskiego w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II/III
Podstawa programowa
VIII. Przemiany struktur demograficznych i społecznych oraz procesy osadnicze: rozmieszczenie i liczba ludności, przemiany demograficzne, migracje, zróżnicowanie narodowościowe, etniczne i religijne, kręgi kulturowe, sieć osadnicza, procesy urbanizacji, rozwój obszarów wiejskich.
Uczeń:
14) identyfikuje główne czynniki rozwoju obszarów wiejskich na świecie oraz wyjaśnia przyczyny depopulacji niektórych wsi w Polsce.
XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.
Uczeń:
6) wyjaśnia zmiany procesów urbanizacyjnych i osadnictwa wiejskiego w Polsce, wiążąc je z przemianami społecznymi i gospodarczymi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia i charakteryzuje czynniki rozwoju osadnictwa wiejskiego w Polsce,
omawia zmienność czynników rozwoju osadnictwa wiejskiego w czasie,
wyjaśnia, na czym polega proces urbanizacji wsi.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, pogadanka, mapa myśli, dyskusja
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Szymańska D., Geografia osadnictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Wprowadzenie do tematyki zajęć. Pogadanka w interakcji z uczniami na temat sieci osadniczej i jej elementów.
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału.
Zadaniem uczniów jest przygotowanie mapy myśli do zagadnienia „Czynniki osadnictwa wiejskiego w Polsce”. Wskazany uczeń bądź ochotnik zapisuje propozycje zgłaszane przez pozostałych uczniów na tablicy, tworząc mapę myśli. W trakcie tego zadania uczniowie sporządzają też własne notatki za pomocą tej metody.
We wspólnej dyskusji uczniowie omawiają zmienność wskazywanych czynników w czasie. W trakcie pracy mogą korzystać ze swoich notatek oraz e‑materiału. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem dyskusji, w razie potrzeby naprowadza uczniów.
Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym zawartym w e‑materiale. W grupach wykonują polecenia do filmu, nauczyciel czuwa nad poprawnością odpowiedzi uczniów.
Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat procesu urbanizacji wsi, uczniowie podają przykłady tego zjawiska.
Faza podsumowująca
Uczniowie w parach wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel czuwa nad poprawnością odpowiedzi uczniów.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
Praca pisemna na temat zmian znaczenia poszczególnych czynników rozwoju osadnictwa wiejskiego wraz z rozwojem społeczno‑gospodarczym.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny może zostać wykorzystany podczas zajęć poświęconych wadom i zaletom życia na wsi i w miastach różnej wielkości w wybranych regionach (zakres rozszerzony: XV. 4).