Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jakie konsekwencje dla życia na Ziemi ma woda? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | monitor interaktywny lub komputer z rzutnikiem albo tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Woda z punktu widzenia mikroświata”, „Dlaczego lód pływa po wodzie?”, „Przemiany fazowe wody”, „Szczególne własności wody” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie, zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wyjaśnia dipolowy charakter cząsteczki wody. Tłumaczy, dlaczego woda w temperaturze pokojowej występuje w postaci ciekłej, podczas gdy substancje o większych masach cząsteczkowych są gazami. Następnie omawia kolejno własności wody (woda dobrym rozpuszczalnikiem, duża wartość ciepeł właściwego, parowania i topnienia, anomalna rozszerzalność wody), a uczniowie podczas burzy mózgów zgłaszają propozycje, jak te własności wpływają na żywe organizmy. Uczniowie oglądają film edukacyjny. | |
Faza podsumowująca: | |
W celu sprawdzenia stopnia zrozumienia materiału, uczniowie dyskutując formułują odpowiedź na pytanie, dlaczego poszukując życia poza Ziemią, astronomowie skupiają się na planetach, na których istnieje woda w postaci ciekłej (zadanie 8 z zestawu ćwiczeń). | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń: 1‑3 obowiązkowo i do wyboru dwa zadania z pozostałych. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium bazowe może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji, do powtórzenia i utrwalenia materiału. |