Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Dorota Giżyńska
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Dog Agility / Sport dla psów
Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.10, II.4, II.5, II.7, III.4, III.7, III.8, IV.1, IV.8, V.1, V.8
Poziom nauczania: podstawowy
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane ze sportem i treningiem psów.
Uczeń opisuje, z czym wiąże się trening psów.
Uczeń redaguje wpis na forum internetowe, popierający budowę parku dla psów.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat sportów dla psów.
Uczeń kształtuje świadomość istoty oddziaływania człowieka na zachowanie zwierząt.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konstruktywizm
konektywizm
metoda podająca (praca z tekstem, praca z plikiem audio)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (dyskusja w parach, na forum klasy, inscenizacja)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów:
How many of you have pets?
What pets have you got?
How many of you have dogs?
Have you heard about dog agility competitions?
Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst Sport for Dogs i wybierają odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Odpowiedzi sprawdzane są na forum klasy. Uczniowie wyjaśniają, które elementy składniowe i treściowe zdań otaczających zdanie z ćwiczenia uzasadniają wybór odpowiedzi. (Etap wyjaśniania odpowiedzi jest ważny ze względu na rozwijanie u uczniów umiejętności logicznego myślenia i umiejętności konstruowania wypowiedzi pisemnych).
Uczniowie ponownie czytają tekst Sport for Dogs i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Podają je i uzasadniają odniesieniami do odpowiednich fragmentów tekstu.
Uczniowie wskazują właściwe odpowiedzi w Exercise 4 (Przeczytaj). Podają je na forum klasy, uzasadniając za pomocą odpowiednich fragmentów tekstu.
Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę.
Uczniowie w parach odpowiadają na pytania w Exercise 7 (Sprawdź się):
Describe in your own words what do agility is.
What do you think about dog agility?
If you had/have a dog, would you like it to take part in it?Why/why not?
W ramach przygotowania do pracy z nagraniem audio uczniowie wykonują Exercise 1 (Plik audio). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.
Uczniowie zapoznają się z nagraniem i wykonują Exercise 2 (Plik audio). Podają odpowiedzi na forum klasy, starając się je uzasadnić.
Uczniowie ponownie słuchają nagrania i uzupełniają Exercise 3 (Plik audio). Podają odpowiedzi na forum klasy i je uzasadniają.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w parach wykonują ustnie zadanie z Exercise 4 (Plik audio): Your friend wants to start training his dog, but he missed the canine show on the radio. He wants you to tell him what it was about. Write a summary of the show. Mogą zaprezentować sobie streszczenia wywiadu z pliku audio lub wykonać polecenie w formie spontanicznego dialogu, gdzie osoba, która chce dowiedzieć się o treningach dla psów, zadaje dodatkowe pytania koledze/koleżance z pary. Uczniowie zamieniają się rolami, tak aby każdy miał okazję przećwiczyć użycie słownictwa z nagrania.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You have a dog and there’s no place for you to play with it in your town/city. You have an idea to open an area for dogs where owners could spend time and train their dogs’ skills. Write a comment on your town/city social media in which you:
introduce yourself and your dog and the area where you live;
describe your idea;
justify why it’s needed in your town/city;
present arguments supporting your idea.
Your comment should be 100–150 words long.
Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie w dyskusji z nauczycielem wyodrębniają z wywiadu (w pliku audio) kwestie, na temat których zwierzę poddawane treningom agility mogłoby wyrazić swoją opinię. Następnie piszą krótki tekst (100–150 wyrazów) prezentujący, na czym polega startowanie w zawodach agility z perspektywy psa. Opisują, także z punktu widzenia czworonoga, jak wcześnie zaczął się on uczyć sztuczek, jakich sztuczek się nauczył, co sprawia mu trudność, a co przynosi największą satysfakcję. Ćwiczenie wymaga wyobraźni i wcześniejszego przygotowania ze strony nauczyciela, ale rozwija umiejętność przekształcania podanych treści, co jest kompetencją bardzo przydatną w sytuacji egzaminacyjnej.