Autorka e‑materiału: Dorota Giżyńska

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Hello! Can You Hear Me? / Halo! Słychać mnie?

Grupa docelowa: klasa 6 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.7, I.12, II.2, II.5, III.1, III.4, V.2, V.3

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K6] kompetencje obywatelskie

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo z zakresu technologii mobilnej.

  2. Uczeń potrafi napisać do kolegi/koleżanki e‑mail na temat ostatniej wizyty w sklepie z telefonami i poprosić o podpowiedź dotyczącą zakupu nowego smartfona.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat telefonów.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat technologii mobilnej.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca indywidualna

  3. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. plik audio

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

W ramach przygotowania do lekcji uczniowie odpowiadają na pytania w Exercise 1 (Przeczytaj).

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają pierwsze dwa akapity tekstu Can You Hear Me?, a następnie odpowiadają na pytanie: Why did Bell invent the phone? Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. Uczniowie czytają pozostałe fragmenty tekstu i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj).

  3. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Uczniowie ustalają, jakimi częściami mowy są wpisane wyrazy.

  4. Uczniowie na forum klasy przygotowują po dwa–trzy pytania do każdego akapitu z tekstu. Następnie udzielają odpowiedzi, pracując w parach.

  5. Uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela: What was the most surprising information in the text?

  6. W ramach przygotowania do słuchania uczniowie udzielają odpowiedzi na pytanie, jak często oni lub ich rodzice wymieniają telefony. Następnie uczniowie wykonują Exercise 1 (Plik audio).

  7. Uczniowie słuchają pliku audio i wykonują Exercise 2 (Plik audio).

  8. Uczniowie ponownie słuchają pliku audio i wykonują Exercise 4 (Plik audio). Chętne osoby uzasadniają odpowiedzi na forum klasy.

  9. Uczniowie wyszukują w nagraniu pytania, które Sheila zadała sprzedawcy, oraz zwroty i wyrażenia związane z telefonami, które zostały użyte w rozmowie. Następnie, pracując w parach, grupują wyrazy/wyrażenia w następujące kategorie: Sheila's questions, mobile phone functions, adjectives used to describe mobile phones.

  10. Uczniowie wykonują Exercise 5 (Plik audio). Chętne osoby prezentują odpowiedzi na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 5 (Sprawdź się). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 6 (Sprawdź się), a następnie, pracując w parach, odpowiadają na pytania w Exercise 7 (Sprawdź się).

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują jedno zadanie spośród Exercise 1–4 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You have recently damaged your mobile phone. Write an email to your friend in England. In the email:

  • write what happened;

  • describe your visit to the mobile phone shop to get a new one;

  • ask your friend what mobile phone she uses and if she would recommend it.

Your email should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują w parach dialog dotyczący zakupu telefonu w sklepie, wykorzystując słownictwo z nagrania. Jeden z uczniów odgrywa rolę sprzedawcy, a drugi kupującego. Następnie prezentują dialogi na początku kolejnej lekcji.