Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Sortowanie pozycyjne słów – zadania maturalne
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wykorzystasz w praktyce wiedzę dotyczącą sortowania pozycyjnego.
Przeanalizujesz rozwiązania zadań, w których wykorzystano algorytm sortowania pozycyjnego.
Rozwiążesz zadanie typu maturalnego dotyczące sortowania pozycyjnego słów w wybranym języku programowania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Sortowanie pozycyjne słów – zadania maturalne”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Chętne lub wybrane osoby przypominają najważniejsze informacje dotyczące sortowania pozycyjnego słów. Nauczyciel weryfikuje poziom wiedzy uczniów z tego zakresu.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie referują najważniejsze informacje zawarte w sekcji „Przeczytaj”. Następnie w parach implementują rozwiązanie zadań 1.1 i 1.2 w wybranym języku programowania.
Praca z multimedium. Uczniowie w parach zapoznają się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, a następnie implementują w wybranym języku programowania rozwiązanie zadania 2.1. Po zakończeniu pracy porównują swój kod z rozwiązaniem grupy, która programuje w tym samym języku.
Ćwiczenie umiejętności. Prowadzący wyświetla zawartość sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie zapoznają się z treścią zadania 2.2, a następnie indywidualnie rozwiązują je w wybranym języku programowania. Nauczyciel sprawdza poprawność rozwiązań.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenie 2 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka C++.
Oficjalna dokumentacja techniczna dla kompilatora GCC/G++ 4.5 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Code::Blocks 16.01 (lub nowszej wersji), Orwell Dev‑C++ 5.11 (lub nowszej wersji) lub Microsoft Visual Studio.
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Python 3 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania PyCharm lub IDLE.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Prezentacja multimedialna” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.