Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Daria Szeliga, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Czy wiesz, jaki węglowodór lub jego pochodna powstanie?

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Poziom podstawowy i rozszerzony

Wymagania ogólne

I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń:

1) pozyskuje i przetwarza informacje z różnorodnych źródeł z wykorzystaniem technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;

4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • proponuje produkty różnych reakcji chemicznych dotyczących węglowodorów oraz ich pochodnych;

  • pisze równania reakcji otrzymywania niektórych węglowodorów;

  • pisze równania reakcji, jakim ulegają węglowodory tworząc pochodne węglowodorów.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródłowego;

  • gra edukacyjna;

  • mapa pojęć;

  • technika bateria.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda/pisak;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Które z węglowodorów są najbardziej reaktywne, czyli łatwo ulegają reakcjom chemicznym i dlaczego?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się udzielić odpowiedzi na pytanie: W jaki sposób można otrzymać wybrane węglowodory: alkany i cykloalkany, alkeny i cykloalkeny, alkin, węglowodory aromatyczne? Nauczyciel tworzy na tablicy mapę pojęć i zapisuje propozycje uczniów.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy, rozdaje arkusze papieru A3, mazaki. Zadaniem uczniów jest opisanie pod względem otrzymywania przydzielonej im grupy węglowodorów oraz opisanie, jakim reakcjom chemicznym mogą ulegać:

  • grupa I – alkany i cykloalkany;

  • grupa II – alkeny i cykloalkeny;

  • grupa III – alkin;

  • grupa IV – węglowodory aromatyczne.
    Uczniowie mogą korzystać z dostępnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów, wspiera ich. Po wyznaczonym czasie, liderzy grup prezentują efekty pracy, a pozostali uczniowie i nauczyciel weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi. Powrót do fazy wstępnej i sprawdzenie mapy pojęć, dokonanie jej ewentualnej korekty.

  1. Uczniowie w parach lub samodzielnie grają w grę edukacyjną „Czy wiesz, jaki węglowodór lub jego pochodna powstanie”? Po zakończonej grze, analizując swoje wyniki, uczniowie mają za zadanie zapisać równania reakcji chemicznych, zawarte w pytaniach quizowych. Równania reakcji chemicznych są zamieszczone w materiałach pomocniczych.

  2. Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętna osoba z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji, mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10%, zaznaczają małymi, samoprzylepnymi w różnych kolorach karteczkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w 100%, zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Gra edukacyjna może być wykorzystana w fazie przygotowania się do lekcji czy pracy kontrolnej.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach): Co powstanie w wyniku odwodnienia propan‑1-olu? (propen); Jaki związek powstaje w wyniku bromowania tribromometanu? (tetrabromometan); Jaki produkt powstanie w wyniku chlorowania toluenu pod wpływem światła? (chlorofenylometan).

  2. Nauczyciel przygotowuje planszę z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10%, do oceny stopnia opanowania zagadnień oraz małe, samoprzylepne karteczki w różnych kolorach dla uczniów.

  3. Gra edukacyjna „Czy wiesz, jaki węglowodór lub jego pochodna powstanie?”:

RdBoyyZID8Bsl

Plik PDF o rozmiarze 210.40 KB w języku polskim