Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Daria Szeliga, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Czy wiesz, jaki węglowodór lub jego pochodna powstanie?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Poziom podstawowy i rozszerzony
Wymagania ogólne
I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń:
1) pozyskuje i przetwarza informacje z różnorodnych źródeł z wykorzystaniem technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;
4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
proponuje produkty różnych reakcji chemicznych dotyczących węglowodorów oraz ich pochodnych;
pisze równania reakcji otrzymywania niektórych węglowodorów;
pisze równania reakcji, jakim ulegają węglowodory tworząc pochodne węglowodorów.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
gra edukacyjna;
mapa pojęć;
technika bateria.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
tablica interaktywna/tablica i kreda/pisak;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Które z węglowodorów są najbardziej reaktywne, czyli łatwo ulegają reakcjom chemicznym i dlaczego?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się udzielić odpowiedzi na pytanie: W jaki sposób można otrzymać wybrane węglowodory: alkany i cykloalkany, alkeny i cykloalkeny, alkin, węglowodory aromatyczne? Nauczyciel tworzy na tablicy mapę pojęć i zapisuje propozycje uczniów.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy, rozdaje arkusze papieru A3, mazaki. Zadaniem uczniów jest opisanie pod względem otrzymywania przydzielonej im grupy węglowodorów oraz opisanie, jakim reakcjom chemicznym mogą ulegać:
grupa I – alkany i cykloalkany;
grupa II – alkeny i cykloalkeny;
grupa III – alkin;
grupa IV – węglowodory aromatyczne.
Uczniowie mogą korzystać z dostępnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów, wspiera ich. Po wyznaczonym czasie, liderzy grup prezentują efekty pracy, a pozostali uczniowie i nauczyciel weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi. Powrót do fazy wstępnej i sprawdzenie mapy pojęć, dokonanie jej ewentualnej korekty.
Uczniowie w parach lub samodzielnie grają w grę edukacyjną „Czy wiesz, jaki węglowodór lub jego pochodna powstanie”? Po zakończonej grze, analizując swoje wyniki, uczniowie mają za zadanie zapisać równania reakcji chemicznych, zawarte w pytaniach quizowych. Równania reakcji chemicznych są zamieszczone w materiałach pomocniczych.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętna osoba z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji, mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10%, zaznaczają małymi, samoprzylepnymi w różnych kolorach karteczkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w 100%, zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Gra edukacyjna może być wykorzystana w fazie przygotowania się do lekcji czy pracy kontrolnej.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach): Co powstanie w wyniku odwodnienia propan‑1-olu? (propen); Jaki związek powstaje w wyniku bromowania tribromometanu? (tetrabromometan); Jaki produkt powstanie w wyniku chlorowania toluenu pod wpływem światła? (chlorofenylometan).
Nauczyciel przygotowuje planszę z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10%, do oceny stopnia opanowania zagadnień oraz małe, samoprzylepne karteczki w różnych kolorach dla uczniów.
Gra edukacyjna „Czy wiesz, jaki węglowodór lub jego pochodna powstanie?”: