Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Anna Lech
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Generations / Pokolenia
Grupa docelowa klasa 7 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, II.1, II.2, II.5, III.1, III.4, V.1, V.4, V.5, V. 6, VII.1, VII.5
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń korzysta ze słownictwa związanego z etapami życia człowieka.
Uczeń opisuje ludzi, skupiając się głównie na wieku.
Uczeń redaguje projekt klasowy na temat osób w różnym wieku.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija świadomość różnić międzypokoleniowych.
Uczeń kształtuje postawę etycznego zrozumienia różnic pokoleniowych i wypływu tych różnic na postrzeganie świata.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)
strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów oraz przewidywanie znaczeń nieznanych słów)
Metody/techniki nauczania:
metoda kognitywna
konektywizm
podejście komunikacyjne
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (plik audio, dyskusja w parach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pokazuje uczniom zdjęcie rodziny (Przeczytaj) i pyta:
How well do you know your family?
Do you know how old your parents and grandparents are?
How old are they? Do you know their birthdays?
Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie wykonują na wyścigi Exercise 1 (Przeczytaj). Najszybszy uczeń nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst czytanki (Przeczytaj) i przeciągają kafelki z imionami na grafikę Exercise 2 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie ponownie czytają tekst i samodzielnie wybierają odpowiedzi w Exercise 3 i 4 (Przeczytaj). Odczytują zdania na forum klasy, uzasadniając wybory cytatami z tekstu.
Uczniowie rozmawiają w parach i opisują koledze/koleżance z pary członków swojej rodziny. Rozmowę mogą poprzedzić przygotowaniem notatek. Na koniec chętna osoba prezentuje swoją rodzinę na forum klasy.
W ramach przygotowania do wysłuchania wywiadu (Plik audio) uczniowie na wyścigi wykonują Exercise 1 (Plik audio). Najszybsza osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie słuchają wywiadu (Plik audio) po raz pierwszy i samodzielnie uzupełniają Exercise 2 i 3 (Plik audio). Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie w większych grupach, a finalnie na forum klasy. Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Plik audio). Sprawdzają odpowiedzi w parach i czytają odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów, żeby w parach lub grupach porozmawiali na tematy z Exercise 7 (Sprawdź się):
How can you describe your age?
Think about your younger cousin or a friend. Which life stages are they at?
How can you describe the age of your English teacher?
Uczniowie podsumowują rozmowy na forum klasy. Nauczyciel może zdradzić uczniom swój wiek. Może też poprosić, aby opisali wiek innych nauczycieli w szkole.
Uczniowie dokonują samoewaluacji - ustalają czego się nauczyli, co było dla nich trudne, a co łatwe oraz identyfikują nowe słownictwo, skupiając się na najtrudniejszych dla nich słowach.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1‑6 (Sprawdź się).
Uczniowie piszą pracę na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You are working on a class project about people of different ages. Your task is to describe the youngest and the oldest member of your family. Answer the following questions:
who are these people and what they do?
what are they like?
how do you get on with them?
Your work should be 50–120 words long.
Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie w parach piszą wywiad, w którym jedna osoba wciela się w rolę dziennikarza, a druga w rolę gwiazdy filmowej. Piszą, krótką rozmowę o nowym filmie/serialu i nagrywają wywiad. Polecenie: Work with a partner. First, listen to the interview in e‑materiał. Then divide roles into Student A and Student B. Student A: You are an interviewer. Prepare questions (3–5) to a movie star whom you are hosting on your show. Student B: You are a movie star. You’ve just finished work on a new film/TV series. Answer the questions of the interviewer. Write the dialogue down. If possible, record it as an audio file.