Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Jan Pluta |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jakie są rodzaje wykresów i jakie dane na nich warto prezentować? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne: Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | Nauczanie przez dociekanie IBSE |
Metody nauczania: | Lekcja oparta na wspólnej pracy w małych zespołach lub na pokazie prowadzącego. |
Formy zajęć: | - praca w małych grupach, |
Środki dydaktyczne: | Materiały zaczerpnięte z literatury, czasopism naukowych i technicznych, telewizji itp. |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały „Jak za pomocą rysunków i schematów ilustrować zjawiska i problemy?”, „Jak prawidłowo konstruować wykresy?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca | |
Wprowadzenie według treści zawartej w pierwszej części e‑materiału. Odwołanie do obserwacji uczniów z literatury, telewizji i innych środków przekazu. | |
Faza realizacyjna | |
Demonstracja – nauczyciel pokazuje różne własności danego zjawiska (rzuty) za pomocą odpowiednio dobranych wykresów. Uczniowie pracują w małych grupach z wykorzystaniem interaktywnej symulacji. Wykonują połączone z nią polecenia, a także inne, wybrane przez nauczyciela, np. z podanych poniżej. Przykładowe pytania i polecenia dla uczniów:
| |
Faza podsumowująca | |
Dyskusja końcowa jest podsumowaniem odpowiedzi na pytania i polecenia zadane uczniom w czasie lekcji. Wnioskiem powinno być pokazanie dużych możliwości wykresów w celu ilustracji problemów i zjawisk, ale pod warunkiem odpowiedniego ich dobrania i zaprojektowania. | |
Praca domowa | |
Pisemna praca domowa: Podaj kilka przykładów zjawisk przyrodniczych i zilustruj ich przebieg odpowiednio dobranym wykresem. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Symulacja interaktywna może być wykorzystana na lekcjach dotyczących rzutu ukośnego. Może być stosowana nie tylko na lekcji, ale i w domu. |