Dla nauczyciela
Autor: Zuzanna Szewczyk
Przedmiot: biologia
Temat: Ciąża u człowieka – przebieg i higiena
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Opiszesz kolejne etapy ciąży.
Omówisz zmiany zachodzące w zarodku i płodzie w trakcie rozwoju.
Wykażesz związek między czynnikami zewnętrznymi a zdrowiem płodu.
Uzasadnisz związek między higieną ciąży a dobrostanem kobiety w ciąży i po jej zakończeniu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
dyskusja;
ćwiczenia interaktywne;
metoda stolików eksperckich;
praca z filmem;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji, nawiązując do zagadnień opisanych w tekście otwierającym e‑materiał. Uczniowie intuicyjnie tworzą mapę skojarzeń dotyczącą tematu zajęć.
Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają „Twoje cele” i określają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Każda z grup otrzymuje arkusz papieru z narysowaną osią czasu z podziałem na trzy trymestry. Nauczyciel prosi uczniów, aby na podstawie e‑materiału – stosując rysunki, krótkie opisy i symbole na osi czasu – opisali etapy rozwoju zarodka i płodu.
Grupy prezentują i omawiają swoje osie czasu.
Nauczyciel dzieli klasę na cztery równoliczne grupy. Zadaniem każdego zespołu jest opracowanie na podstawie informacji zamieszczonych w sekcji „Przeczytaj” oraz przedstawionych na filmie wskazanego zagadnienia:
grupa I – błony płodowe;
grupa II – pępowina i łożysko;
grupa III – higiena ciąży;
grupa IV – uszkodzenia płodu i wady wrodzone.
Uczniowie pracują w grupach „eksperckich”: czytają informacje na zadany temat, zapisują najważniejsze informacje w dowolnej formie i omawiają je. Nauczyciel monitoruje działania uczniów, w razie potrzeby wyjaśnia wątpliwości.
Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie odliczają i zapamiętają swój numer. Następnie tworzą nowe grupy, w taki sposób, żeby w każdym zespole znalazł się jeden uczeń o danym numerze. Teraz uczniowie przekazują sobie kolejno wiedzę zdobytą podczas pracy w grupach „eksperckich”.
Uczniowie wracają do swoich pierwotnych grup i prezentują informacje zdobyte od „ekspertów” z innych zespołów.
Uczniowie, pozostając w grupach, wykonują ćwiczenie nr 7 (w którym mają za zadanie wyjaśnić, dlaczego nie da się wykryć ciąży za pomocą testu ciążowego wcześniej niż siódmego dnia po zapłodnieniu) i ćwiczenie nr 8 (dotyczące mechanizmu konfliktu serologicznego), a po upływie wyznaczonego czasu dyskutują nad poprawnymi rozwiązaniami.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 5 (polegające na przyporządkowaniu zmian zachodzących w organizmie ciężarnej do odpowiedniego trymestru ciąży).
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o uzupełnienie mapy skojarzeń zapisanej na początku lekcji na tablicy.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 4 oraz ćwiczenie 6.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., Biologia Campbella, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
Encyklopedia szkolna. Biologia, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
Film można wykorzystać na innych lekcjach dotyczących rozwoju płodu, a także na lekcji powtórkowej.