Numer e‑materiału: 1.3.7.2
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: In der Konditorei / W cukierni
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność składania zamówienia w cukierni

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
7) sklep.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie, gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno- lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie, gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • przeprowadza rozmowę w cukierni (składa zamówienie);

  • prezentuje z pamięci fragmenty wierszyka.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podająca;

  • podejście komunikacyjne;

  • praktyczna;

  • programowana – z użyciem komputera;

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z plikiem audio;

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

– formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (plik audio);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • karty pracy;

  • karty obrazkowe;

  • puzzle.

Alternatywne zastosowanie multimedium: plik audio (wiersz)

Plik audio można wykorzystać do ćwiczenia wymowy.
Przed rozpoczęciem pracy z tekstem, ale już po jego jednokrotnym wysłuchaniu, uczniowie mogą narysować swoje skojarzenia związane z nagraniem.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Uczniowie, wchodząc do klasy, otrzymują ilustracje do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj).

15 

min

Uczniowie przyglądają się otrzymanym ilustracjom i uzgadniają, gdzie są mama i Klara, oraz próbują domyślić się treści dialogu. 

praca w grupach

Uczniowie zapisują swoje propozycje w dymkach w języku niemieckim.

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj) oraz ilustracje do dialogu. Uczniowie sprawdzają zgodność swoich dialogów z tekstem prezentowanym przez nauczyciela.

plenum/praca w grupach

Nauczyciel zawiesza na tablicy ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie zapisują na karteczkach nazwę w języku niemieckim. Na polecenie nauczyciela wszyscy podnoszą swoje kartki do góry. Nauczyciel wypowiada nazwę i zapisuje ją na tablicy.

praca indywidualna

Nauczyciel podaje uczniom piłkę. Gra muzyka. Uczniowie przekazują sobie piłkę do czasu, aż muzyka ucichnie. Osoba, która trzyma piłkę w momencie, gdy muzyka już nie gra, słucha i powtarza, co zamówiły Klara i jej mama w cukierni (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

plenum/

praca indywidualna

Zabawa „gorąca piłka” trwa około 3 minut.

Nauczyciel rozdaje uczniom plik pieniędzy służących do zabawy o nominałach 1, 2, 5, 10, 20 Euro. Uczniowie układają z nominałów odpowiednią sumę i udzielają odpowiedzi na pytanie, ile kosztowało zamówienie Klary i mamy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca w parach

Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z treścią dialogu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Nauczyciel czyta rolę sprzedawcy i Klary, a chętni uczniowie rolę mamy. (Podział ról można później zmienić).

plenum

Uczniowie przyporządkowują zdania do odpowiedniej kategorii: wypowiadane przez sprzedawcę i wypowiadane przez gości (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

praca w parach

Nauczyciel przygotowuje dla każdej pary komplet karteczek z wypowiedziami sprzedawcy i gości. Uczniowie otrzymują kartę pracy z tabelą (VerkäuferGäste). Uczniowie grupują wypowiedzi i przyklejają do odpowiedniej kolumny w tabeli.

Uczniowie słuchają nagrania i przyglądają się ilustracji. Gdy usłyszą nazwę któregoś produktu widocznego na rysunku, klaszczą w dłonie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6).

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje plik audio (e‑materiał: Multimedium).

plenum

20 min

Uczniowie w grupach wykonują ćwiczenia do wiersza. Każda grupa otrzymuje komplet kart pracy z ćwiczeniami.

praca w grupach

Uczniowie dobierają pary: ilustracja i zdanie opisujące tę ilustrację. Nauczyciel prezentuje rozwiązanie na tablicy interaktywnej (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

Zadanie wykonywane na podłodze. Ilustracje i zdania są formatu A4.

Nauczyciel ponownie odtwarza wiersz. Uczniowie układają leżące przed nimi zdjęcia zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

Zdjęcia to: filiżanka kawy, filiżanka herbaty, precel i płacenie przy kasie.

Uczniowie słuchają nagrania i wybierają właściwe dokończenie zwrotki wiersza (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

Nauczyciel odtwarza nagranie dla całej klasy jednocześnie.

Uczniowie mają przed oczami tekst wiersza, w którym brakuje niektórych wyrazów. Podpowiedzią są rysunki. Uczniowie czytają tekst najpierw po cichu, a potem cała klasa chórem (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

Obrazki to: filiżanka kawy, filiżanka herbaty, precel, rachunek i 13 euro.

Faza podsumowująca

Nauczyciel rozdaje każdej grupie plik zadań do wykonania. 

praca w grupach

10 min

Uczniowie układają puzzle i zastanawiają się, jak brzmi odpowiedź na pytanie z polecenia. Reprezentant grupy wypowiada zdanie przed nauczycielem, który poprawia ewentualne błędy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). 

Uczniowie otrzymują menu cukierni. Na jego podstawie każdy uczeń składa zamówienie (układa jedno zdanie), zwracając się do innego ucznia z grupy. Nauczyciel prosi, by uczniowie nie powtarzali po sobie ciągle tego samego zdania (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). 

Uczniowie słuchają wiersza, w którym brakuje niektórych wersów. Uczniowie chórem dopowiadają brakujące fragmenty (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). 

plenum

Faza wprowadzająca

Uczniowie, wchodząc do klasy, otrzymują ilustracje do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj).

15 

min

Uczniowie przyglądają się otrzymanym ilustracjom i uzgadniają, gdzie są mama i Klara, oraz próbują domyślić się treści dialogu. 

praca w grupach

Uczniowie zapisują swoje propozycje w dymkach w języku niemieckim.

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj) oraz ilustracje do dialogu. Uczniowie sprawdzają zgodność swoich dialogów z tekstem prezentowanym przez nauczyciela.

plenum/praca w grupach

Nauczyciel zawiesza na tablicy ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie zapisują na karteczkach nazwę w języku niemieckim. Na polecenie nauczyciela wszyscy podnoszą swoje kartki do góry. Nauczyciel wypowiada nazwę i zapisuje ją na tablicy.

praca indywidualna

Nauczyciel podaje uczniom piłkę. Gra muzyka. Uczniowie przekazują sobie piłkę do czasu, aż muzyka ucichnie. Osoba, która trzyma piłkę w momencie, gdy muzyka już nie gra, słucha i powtarza, co zamówiły Klara i jej mama w cukierni (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

plenum/

praca indywidualna

Zabawa „gorąca piłka” trwa około 3 minut.

Nauczyciel rozdaje uczniom plik pieniędzy służących do zabawy o nominałach 1, 2, 5, 10, 20 Euro. Uczniowie układają z nominałów odpowiednią sumę i udzielają odpowiedzi na pytanie, ile kosztowało zamówienie Klary i mamy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca w parach

Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z treścią dialogu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Nauczyciel czyta rolę sprzedawcy i Klary, a chętni uczniowie rolę mamy. (Podział ról można później zmienić).

plenum

Uczniowie przyporządkowują zdania do odpowiedniej kategorii: wypowiadane przez sprzedawcę i wypowiadane przez gości (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

praca w parach

Nauczyciel przygotowuje dla każdej pary komplet karteczek z wypowiedziami sprzedawcy i gości. Uczniowie otrzymują kartę pracy z tabelą (VerkäuferGäste). Uczniowie grupują wypowiedzi i przyklejają do odpowiedniej kolumny w tabeli.

Uczniowie słuchają nagrania i przyglądają się ilustracji. Gdy usłyszą nazwę któregoś produktu widocznego na rysunku, klaszczą w dłonie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6).

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje plik audio (e‑materiał: Multimedium).

plenum

20 min

Uczniowie w grupach wykonują ćwiczenia do wiersza. Każda grupa otrzymuje komplet kart pracy z ćwiczeniami.

praca w grupach

Uczniowie dobierają pary: ilustracja i zdanie opisujące tę ilustrację. Nauczyciel prezentuje rozwiązanie na tablicy interaktywnej (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

Zadanie wykonywane na podłodze. Ilustracje i zdania są formatu A4.

Nauczyciel ponownie odtwarza wiersz. Uczniowie układają leżące przed nimi zdjęcia zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

Zdjęcia to: filiżanka kawy, filiżanka herbaty, precel i płacenie przy kasie.

Uczniowie słuchają nagrania i wybierają właściwe dokończenie zwrotki wiersza (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

Nauczyciel odtwarza nagranie dla całej klasy jednocześnie.

Uczniowie mają przed oczami tekst wiersza, w którym brakuje niektórych wyrazów. Podpowiedzią są rysunki. Uczniowie czytają tekst najpierw po cichu, a potem cała klasa chórem (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

Obrazki to: filiżanka kawy, filiżanka herbaty, precel, rachunek i 13 euro.

Faza podsumowująca

Nauczyciel rozdaje każdej grupie plik zadań do wykonania. 

praca w grupach

10 min

Uczniowie układają puzzle i zastanawiają się, jak brzmi odpowiedź na pytanie z polecenia. Reprezentant grupy wypowiada zdanie przed nauczycielem, który poprawia ewentualne błędy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). 

Uczniowie otrzymują menu cukierni. Na jego podstawie każdy uczeń składa zamówienie (układa jedno zdanie), zwracając się do innego ucznia z grupy. Nauczyciel prosi, by uczniowie nie powtarzali po sobie ciągle tego samego zdania (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). 

Uczniowie słuchają wiersza, w którym brakuje niektórych wersów. Uczniowie chórem dopowiadają brakujące fragmenty (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). 

plenum

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec