Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.7.2
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: In der Konditorei / W cukierni
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność składania zamówienia w cukierni
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Uczniowie, wchodząc do klasy, otrzymują ilustracje do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). | 15 min | ||
Uczniowie przyglądają się otrzymanym ilustracjom i uzgadniają, gdzie są mama i Klara, oraz próbują domyślić się treści dialogu. | praca w grupach | Uczniowie zapisują swoje propozycje w dymkach w języku niemieckim. | |
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj) oraz ilustracje do dialogu. Uczniowie sprawdzają zgodność swoich dialogów z tekstem prezentowanym przez nauczyciela. | plenum/praca w grupach | ||
Nauczyciel zawiesza na tablicy ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie zapisują na karteczkach nazwę w języku niemieckim. Na polecenie nauczyciela wszyscy podnoszą swoje kartki do góry. Nauczyciel wypowiada nazwę i zapisuje ją na tablicy. | praca indywidualna | ||
Nauczyciel podaje uczniom piłkę. Gra muzyka. Uczniowie przekazują sobie piłkę do czasu, aż muzyka ucichnie. Osoba, która trzyma piłkę w momencie, gdy muzyka już nie gra, słucha i powtarza, co zamówiły Klara i jej mama w cukierni (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | plenum/ praca indywidualna | Zabawa „gorąca piłka” trwa około 3 minut. | |
Nauczyciel rozdaje uczniom plik pieniędzy służących do zabawy o nominałach 1, 2, 5, 10, 20 Euro. Uczniowie układają z nominałów odpowiednią sumę i udzielają odpowiedzi na pytanie, ile kosztowało zamówienie Klary i mamy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | praca w parach | ||
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z treścią dialogu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Nauczyciel czyta rolę sprzedawcy i Klary, a chętni uczniowie rolę mamy. (Podział ról można później zmienić). | plenum | ||
Uczniowie przyporządkowują zdania do odpowiedniej kategorii: wypowiadane przez sprzedawcę i wypowiadane przez gości (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). | praca w parach | Nauczyciel przygotowuje dla każdej pary komplet karteczek z wypowiedziami sprzedawcy i gości. Uczniowie otrzymują kartę pracy z tabelą (Verkäufer i Gäste). Uczniowie grupują wypowiedzi i przyklejają do odpowiedniej kolumny w tabeli. | |
Uczniowie słuchają nagrania i przyglądają się ilustracji. Gdy usłyszą nazwę któregoś produktu widocznego na rysunku, klaszczą w dłonie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6). | |||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje plik audio (e‑materiał: Multimedium). | plenum | 20 min | |
Uczniowie w grupach wykonują ćwiczenia do wiersza. Każda grupa otrzymuje komplet kart pracy z ćwiczeniami. | praca w grupach | ||
Uczniowie dobierają pary: ilustracja i zdanie opisujące tę ilustrację. Nauczyciel prezentuje rozwiązanie na tablicy interaktywnej (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). | Zadanie wykonywane na podłodze. Ilustracje i zdania są formatu A4. | ||
Nauczyciel ponownie odtwarza wiersz. Uczniowie układają leżące przed nimi zdjęcia zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). | Zdjęcia to: filiżanka kawy, filiżanka herbaty, precel i płacenie przy kasie. | ||
Uczniowie słuchają nagrania i wybierają właściwe dokończenie zwrotki wiersza (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). | Nauczyciel odtwarza nagranie dla całej klasy jednocześnie. | ||
Uczniowie mają przed oczami tekst wiersza, w którym brakuje niektórych wyrazów. Podpowiedzią są rysunki. Uczniowie czytają tekst najpierw po cichu, a potem cała klasa chórem (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). | Obrazki to: filiżanka kawy, filiżanka herbaty, precel, rachunek i 13 euro. | ||
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel rozdaje każdej grupie plik zadań do wykonania. | praca w grupach | 10 min | |
Uczniowie układają puzzle i zastanawiają się, jak brzmi odpowiedź na pytanie z polecenia. Reprezentant grupy wypowiada zdanie przed nauczycielem, który poprawia ewentualne błędy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | |||
Uczniowie otrzymują menu cukierni. Na jego podstawie każdy uczeń składa zamówienie (układa jedno zdanie), zwracając się do innego ucznia z grupy. Nauczyciel prosi, by uczniowie nie powtarzali po sobie ciągle tego samego zdania (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | |||
Uczniowie słuchają wiersza, w którym brakuje niektórych wersów. Uczniowie chórem dopowiadają brakujące fragmenty (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). | plenum | ||
Faza wprowadzająca
Uczniowie, wchodząc do klasy, otrzymują ilustracje do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj).
15
min
Uczniowie przyglądają się otrzymanym ilustracjom i uzgadniają, gdzie są mama i Klara, oraz próbują domyślić się treści dialogu.
praca w grupach
Uczniowie zapisują swoje propozycje w dymkach w języku niemieckim.
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj) oraz ilustracje do dialogu. Uczniowie sprawdzają zgodność swoich dialogów z tekstem prezentowanym przez nauczyciela.
plenum/praca w grupach
Nauczyciel zawiesza na tablicy ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie zapisują na karteczkach nazwę w języku niemieckim. Na polecenie nauczyciela wszyscy podnoszą swoje kartki do góry. Nauczyciel wypowiada nazwę i zapisuje ją na tablicy.
praca indywidualna
Nauczyciel podaje uczniom piłkę. Gra muzyka. Uczniowie przekazują sobie piłkę do czasu, aż muzyka ucichnie. Osoba, która trzyma piłkę w momencie, gdy muzyka już nie gra, słucha i powtarza, co zamówiły Klara i jej mama w cukierni (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
plenum/
praca indywidualna
Zabawa „gorąca piłka” trwa około 3 minut.
Nauczyciel rozdaje uczniom plik pieniędzy służących do zabawy o nominałach 1, 2, 5, 10, 20 Euro. Uczniowie układają z nominałów odpowiednią sumę i udzielają odpowiedzi na pytanie, ile kosztowało zamówienie Klary i mamy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
praca w parach
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z treścią dialogu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Nauczyciel czyta rolę sprzedawcy i Klary, a chętni uczniowie rolę mamy. (Podział ról można później zmienić).
plenum
Uczniowie przyporządkowują zdania do odpowiedniej kategorii: wypowiadane przez sprzedawcę i wypowiadane przez gości (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).
praca w parach
Nauczyciel przygotowuje dla każdej pary komplet karteczek z wypowiedziami sprzedawcy i gości. Uczniowie otrzymują kartę pracy z tabelą (Verkäufer i Gäste). Uczniowie grupują wypowiedzi i przyklejają do odpowiedniej kolumny w tabeli.
Uczniowie słuchają nagrania i przyglądają się ilustracji. Gdy usłyszą nazwę któregoś produktu widocznego na rysunku, klaszczą w dłonie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6).
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje plik audio (e‑materiał: Multimedium).
plenum
20 min
Uczniowie w grupach wykonują ćwiczenia do wiersza. Każda grupa otrzymuje komplet kart pracy z ćwiczeniami.
praca w grupach
Uczniowie dobierają pary: ilustracja i zdanie opisujące tę ilustrację. Nauczyciel prezentuje rozwiązanie na tablicy interaktywnej (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).
Zadanie wykonywane na podłodze. Ilustracje i zdania są formatu A4.
Nauczyciel ponownie odtwarza wiersz. Uczniowie układają leżące przed nimi zdjęcia zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).
Zdjęcia to: filiżanka kawy, filiżanka herbaty, precel i płacenie przy kasie.
Uczniowie słuchają nagrania i wybierają właściwe dokończenie zwrotki wiersza (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).
Nauczyciel odtwarza nagranie dla całej klasy jednocześnie.
Uczniowie mają przed oczami tekst wiersza, w którym brakuje niektórych wyrazów. Podpowiedzią są rysunki. Uczniowie czytają tekst najpierw po cichu, a potem cała klasa chórem (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).
Obrazki to: filiżanka kawy, filiżanka herbaty, precel, rachunek i 13 euro.
Faza podsumowująca
Nauczyciel rozdaje każdej grupie plik zadań do wykonania.
praca w grupach
10 min
Uczniowie układają puzzle i zastanawiają się, jak brzmi odpowiedź na pytanie z polecenia. Reprezentant grupy wypowiada zdanie przed nauczycielem, który poprawia ewentualne błędy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
Uczniowie otrzymują menu cukierni. Na jego podstawie każdy uczeń składa zamówienie (układa jedno zdanie), zwracając się do innego ucznia z grupy. Nauczyciel prosi, by uczniowie nie powtarzali po sobie ciągle tego samego zdania (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
Uczniowie słuchają wiersza, w którym brakuje niektórych wersów. Uczniowie chórem dopowiadają brakujące fragmenty (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).
plenum
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0