Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Studium zazdrości – Salieri i Mozart w filmie Miloša Formana Amadeusz

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
13) rozumie i określa związek wartości poznawczych, etycznych i estetycznych w utworach literackich.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) wykorzystuje teksty naukowe w interpretacji dzieła sztuki;
Zalecane dzieła teatralne i filmowe
2) Amadeusz, reż. Miloš Forman;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

  • Porównasz filmowe kreacje postaci Antonia Salieriego i Wolfganga Amadeusza Mozarta.

  • Rozpoznasz stereotypowe elementy wizerunku artysty w kulturze na przykładzie tytułowego bohatera filmu Miloša Formana.

  • Wyjaśnisz, dlaczego w filmie Amadeusz fakty biograficzne zostały zmienione lub przekształcone.

  • Wskażesz dzieło literackie, w którym dokonano podobnych modyfikacji prawdziwej historii ze względu na wymowę utworu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • prezentacja multimedialna.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o obejrzenie filmu Miloša Formana Amadeusz. Na tej podstawie zadaniem uczniów jest napisanie recenzji bądź przygotowanie prezentacji multimedialnej ukazującej najważniejsze wydarzenia z filmu.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Chętni uczniowie prezentują na forum klasy przygotowane przed lekcją materiały - recenzję bądź prezentację multimedialną. Nauczyciel komentuje przedstawione prace.

  3. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Studium zazdrości – Salieri i Mozart w filmie Miloša Formana Amadeusz”.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”. Prosi chętnego ucznia o podsumowanie informacji zawartych w obu sekcjach.

  2. Nauczyciel podkreśla, że film Amadeusz zawiera wiele informacji z życia kompozytora, które nie są stuprocentowym odzwierciedleniem rzeczywistości. Uczniowie, korzystając z internetu, mogą poszukać potwierdzenia tych słów. Informacje będą im jeszcze przydatne w dalszej części lekcji.

  3. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Mapa myśli”. Prosi chętnego ucznia o odczytanie polecenia 1. Następnie dzieli klasę na dwie grupy. Jedna uzupełnia mapę myśli dotyczącą Mozarta, druga – Salieriego. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi na forum, pozostali uczniowie komentują, a nauczyciel podsumowuje.

  4. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują polecenie 2 (W których elementach przedstawiania postaci reżyser zachował wierność, a w jakich nadał własną interpretację? Swoją odpowiedź oprzyj na filmie i zamieszczonych obrazach.). Wybrana para prezentuje i omawia swoje rozwiązanie na forum klasy, pozostali uczniowie komentują.

  5. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Audiobook”. Uzniowie wysłuchują nagrania, które jest zamieszczone w tej sekcji.

  6. Uczniowie dzielą się na dwie grupy - jedna wykonuje polecenie i ćwiczenie 1, druga polecenie i ćwiczenie 2. Wybrane osoby prezentują odpowiedź, a inni uczniowie komentują i dopowiadają. Nauczyciel podsumowuje.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu.

  2. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Przygotuj w formie pisemnej zestawienie zatytułowane Fakty i nieprawdy w filmie „Amadeusz”

Materiały pomocnicze:

  • D. Barber, Bach Beethoven i inne chłopaki czyli historia muzyki wyłożona wreszcie jak należy, Warszawa 2017.

  • J. Chomiński, K. Wilkowska‑Chomińska, Historia muzyki cz. I, Warszawa 1990.

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do podsumowania lekcji.