Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Studium zazdrości – Salieri i Mozart w filmie Miloša Formana Amadeusz
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Porównasz filmowe kreacje postaci Antonia Salieriego i Wolfganga Amadeusza Mozarta.
Rozpoznasz stereotypowe elementy wizerunku artysty w kulturze na przykładzie tytułowego bohatera filmu Miloša Formana.
Wyjaśnisz, dlaczego w filmie Amadeusz fakty biograficzne zostały zmienione lub przekształcone.
Wskażesz dzieło literackie, w którym dokonano podobnych modyfikacji prawdziwej historii ze względu na wymowę utworu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
prezentacja multimedialna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o obejrzenie filmu Miloša Formana Amadeusz. Na tej podstawie zadaniem uczniów jest napisanie recenzji bądź przygotowanie prezentacji multimedialnej ukazującej najważniejsze wydarzenia z filmu.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Chętni uczniowie prezentują na forum klasy przygotowane przed lekcją materiały - recenzję bądź prezentację multimedialną. Nauczyciel komentuje przedstawione prace.
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Studium zazdrości – Salieri i Mozart w filmie Miloša Formana Amadeusz”.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”. Prosi chętnego ucznia o podsumowanie informacji zawartych w obu sekcjach.
Nauczyciel podkreśla, że film Amadeusz zawiera wiele informacji z życia kompozytora, które nie są stuprocentowym odzwierciedleniem rzeczywistości. Uczniowie, korzystając z internetu, mogą poszukać potwierdzenia tych słów. Informacje będą im jeszcze przydatne w dalszej części lekcji.
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Mapa myśli”. Prosi chętnego ucznia o odczytanie polecenia 1. Następnie dzieli klasę na dwie grupy. Jedna uzupełnia mapę myśli dotyczącą Mozarta, druga – Salieriego. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi na forum, pozostali uczniowie komentują, a nauczyciel podsumowuje.
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują polecenie 2 (W których elementach przedstawiania postaci reżyser zachował wierność, a w jakich nadał własną interpretację? Swoją odpowiedź oprzyj na filmie i zamieszczonych obrazach.). Wybrana para prezentuje i omawia swoje rozwiązanie na forum klasy, pozostali uczniowie komentują.
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Audiobook”. Uzniowie wysłuchują nagrania, które jest zamieszczone w tej sekcji.
Uczniowie dzielą się na dwie grupy - jedna wykonuje polecenie i ćwiczenie 1, druga polecenie i ćwiczenie 2. Wybrane osoby prezentują odpowiedź, a inni uczniowie komentują i dopowiadają. Nauczyciel podsumowuje.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Przygotuj w formie pisemnej zestawienie zatytułowane Fakty i nieprawdy w filmie „Amadeusz”
Materiały pomocnicze:
D. Barber, Bach Beethoven i inne chłopaki czyli historia muzyki wyłożona wreszcie jak należy, Warszawa 2017.
J. Chomiński, K. Wilkowska‑Chomińska, Historia muzyki cz. I, Warszawa 1990.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do podsumowania lekcji.