Dla nauczyciela
Autorki e‑materiału: Marta Godlewska, Zuzanna Kościuk
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: My Home, Your Home / Mój dom, twój dom
Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.2, II.2, II.5, III.1, III.4, V.1, V.2, V.7
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo dotyczące najpopularniejszych rodzajów domów w Wielkiej Brytanii.
Uczeń potrafi opisać, czym jest terraced house.
Uczeń potrafi wyrazić i uzasadnić opinię na temat rodzaju zabudowy, która podoba mu się najbardziej.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z miejscem zamieszkania.
Uczeń kształtuje wiedzę na temat rodzajów mieszkań lub domów, w jakich żyją dzieci na świecie.
Uczeń rozwija postawę zaangażowania w proces uczenia się poprzez opisywanie własnych preferencji architektonicznych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
kognitywizm
podejście komunikacyjne
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (dyskusja w parach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
W ramach przygotowania do lekcji nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie „What type of house do you live in?” i prosi uczniów o odpowiedź na pytanie. Następnie, uczniowie rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Nauczyciel może zapytać uczniów: When you grow up, would you like to live in a flat, house, or on wheels? Why? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst o rodzajach zabudowy w Wielkiej Brytanii. Sprawdzają w słowniku niezrozumiałe wyrazy, a następnie wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj) i uzasadniają je odpowiednimi fragmentami tekstu.
Uczniowie wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj) i podają je na forum klasy, uzasadniając cytatami z tekstu.
Uczniowie rozmawiają w parach i odpowiadają na pytania z Exercise 4 (Przeczytaj):
Which house from the text do you like the most? Why?
What are terraced houses?
Po zakończeniu rozmów chętni relacjonują na forum klasy odpowiedzi kolegów/koleżanek.
W ramach przygotowania do pracy z plikiem audio nauczyciel wyświetla na tablicy kolaż zdjęć „There are different types of houses” i prosi o nazwanie domów na zdjęciach. uczniowie wykonują Exercise 1 (Plik audio). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie słuchają nagrania, a następnie wykonują Exercise 2 (Plik audio). Odpowiedzi podają na forum klasy, uzasadniając je na podstawie zapamiętanych z nagrania informacji.
Uczniowie ponownie słuchają nagrania i w parach uzupełniają Exercise 3 (Plik audio). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie jeszcze raz słuchają nagrania, po czym w parach odpowiadają kolejno na pytania z Exercise 4 (Plik audio). Następnie na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.
Uczniowie, pracując w parach, ćwiczą literowanie i pisownię wyrazów z nagrania. Jedna osoba literuje dane słowo, a druga poprawnie je zapisuje. Następnie zamieniają się rolami.
Faza podsumowująca:
Uczniowie łączą wyrażenia z ilustracjami w Exercise 2 (Sprawdź się) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
W parach lub na forum klasy udzielają odpowiedzi na pytania: Which house from Exercise 2 (Sprawdź się) do you like the most/the least? Why? Jeśli dyskusja odbywa się na forum klasy, nauczyciel może prowadzić ranking preferencji uczniów i podsumować je po zakończeniu dyskusji.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1, 3–7 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Describe your neighbourhood in an e‑mail to a friend from England. In the e‑mail:
name the types of houses you can see there;
mention one usual house;
describe the house that you live in.
Your answer shouldn't be longer than 50 words.
Uczniowie piszą i/lub nagrywają wypowiedź na temat swojego miejsca zamieszkania. Wzorują się na wypowiedziach dzieci w nagraniu (Plik audio).
Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie piszą i/lub nagrywają wypowiedź na temat swojego miejsca zamieszkania. Wzorują się na wypowiedziach dzieci w nagraniu (Plik audio).