Numer e‑materiału: Temat 21
Autor e‑materiału: Marzenna Skoczylas, Iwona Oleksa
Tytuł e‑materiału: Jestem zdrowy i bezpieczny
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 2‑3

Cel ogólny lekcji: Uczeń rozwija świadomość zdrowotną w zakresie higieny, pielęgnacji ciała, odżywiania się i utrwala wiedzę na temat zasad bezpiecznego zachowania w różnych sytuacjach życiowych, doskonali umiejętnośc dbania o własne bezpieczeństwo oraz umiejętnosć rozwiązywania problemów i stosowania nabytych umiejętności w nowych sytuacjach życiowych.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
V. Edukacja plastyczna
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
1) rysuje kredką, kredą, ołówkiem, patykiem (płaskim i okrągłym), piórem, węglem, mazakiem;
I. Edukacja polonistyczna
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
3) wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym;
3 Osiągnięcia w zakresie czytania. Uczeń:
2) czyta w skupieniu po cichu teksty zapisane samodzielnie w zeszycie oraz teksty drukowane;
4 Osiągnięcia w zakresie pisania. Uczeń:
1) pisze odręcznie, czytelnie, płynnie, zdania i tekst ciągły, w jednej linii; rozmieszcza właściwie tekst ciągły na stronie zeszytu, sprawdza i poprawia napisany tekst;
IV. Edukacja przyrodnicza
2 Osiągnięcia w zakresie funkcji życiowych człowieka, ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i odpoczynku. Uczeń:
4) dba o higienę oraz estetykę własną i otoczenia;
5) reaguje stosownym zachowaniem w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa, zdrowia jego lub innej osoby;
9) rozróżnia podstawowe znaki drogowe, stosuje przepisy bezpieczeństwa w ruchu drogowym i miejscach publicznych; przestrzega zasad zachowania się w środkach publicznego transportu zbiorowego;
10) stosuje się do zasad bezpieczeństwa w szkole, odnajduje drogę ewakuacyjną, rozpoznaje znaki i symbole informujące o różnych rodzajach niebezpieczeństw oraz zachowuje się zgodnie z informacją w nich zawartą; stosuje zasady bezpiecznej zabawy w różnych warunkach i porach roku;
13) stosuje zasady bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń cyfro wych, rozumie i respektuje ograniczenia związane z czasem pracy z takimi urządzeniami, oraz stosuje zasady netykiety;
IX. Wychowanie fizyczne
3 Osiągnięcia w zakresie różnych form rekreacyjno‑sportowych. Uczeń:
3) respektuje przepisy, reguły zabaw i gier ruchowych, przepisy ruchu drogowego w odniesieniu do pieszych, rowerzystów, rolkarzy, biegaczy i innych osób, których poruszanie się w miejscu publicznym może stwarzać zagrożenie bezpieczeństwa;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Odnajduje w tekście informacje dotyczące bezpieczeństwa i zdrowia.

  • Wyjaśnia, co oznacza poczucie bezpieczeństwa.

  • Wskazuje najważniejsze zasady i warunki zdrowego trybu życia, używając argumentów uzasadniających wybór.

  • Wykonuje rysunek prezentujący wybraną zasadę.

  • Wykonuje plakat dotyczący wybranej zasady bezpiecznego zachowania lub zdrowego trybu życia.

  • Projektuje hasło reklamujące zdrowe odżywianie.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

  • Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.