Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Agnieszka Ruzikowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Układ odniesienia |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. II. Mechanika. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE |
Metody nauczania: | - dyskusja, |
Formy zajęć: | praca w parach |
Środki dydaktyczne: | Dla każdej grupy zestaw: rysunek przedstawiający pewną scenkę, w której bierze udział kilka obiektów (co najmniej tyle, ilu jest uczniów w grupie), które poruszają się w różny sposób (bądź spoczywają w jakimś układzie odniesienia) oraz kartki z nazwami obiektów na rysunku – do losowania. |
Materiały pomocnicze: | brak |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uczniowie przed lekcją zapoznają się z częścią „warto przeczytać” oraz oglądają animację. Nauczyciel na początku lekcji w formie pogadanki podsumowuje to, czego uczniowie się dowiedzieli oraz wyjaśnia ewentualne wątpliwości. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie pracują w grupach. Każda grupa dostaje rysunek oraz karteczki z różnymi obiektami do losowania. Najpierw ustalają wspólnie, jak wygląda ruch każdego z obiektów na rysunku w układzie odniesienia związanym z Ziemią. Następnie każdy z uczniów w grupie losuje jeden obiekt. Głównym zadaniem jest opisanie ruchu wszystkich ciał na rysunku w układzie odniesienia związanym z tym obiektem. Uczniowie mogą to robić albo po kolei dla każdego układu odniesienia, albo po kolei dla każdego ciała na rysunku. Można też nieco urozmaicić to zadanie – uczniowie nie mówią kolegom z grupy, który obiekt wylosowali i pozostali mają to zgadnąć na podstawie opisu ruchu. Nauczyciel odpowiada na pojawiające się pytania i rozstrzyga ewentualne wątpliwości. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie rozwiązują zadanie 7 i 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Zadanie 4, 5 i 6 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Animację uczniowie mogą obejrzeć i przeanalizować również przed lekcją. |