Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Informatyka
Temat: Bezpieczeństwo danych w arkuszu kalkulacyjnym. Sprawdzanie poprawności danych wprowadzanych do arkusza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz różnice pomiędzy różnymi rodzajami zabezpieczeń danych w arkuszu kalkulacyjnym.
Ustawisz kryteria weryfikacji danych wprowadzanych do arkusza.
Wybierzesz optymalny poziom zabezpieczenia swoich plików z danymi.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Bezpieczeństwo danych w arkuszu kalkulacyjnym. Sprawdzanie poprawności danych wprowadzanych do arkusza”. Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz cele zajęć. Prosi uczniów o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Każda osoba robi to indywidualnie. Następnie uczniowie dobierają sie w pary, pobierają załącznik zamieszczony w sekcji i wspólnie wykonują poszczególne kroki, zgodnie z treścią sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Prezentacja multimedialna”. Zapoznają się z dołączonym multimedium i w parach wykonują polecenie 1. Po zakończeniu pracy chętna osoba z pary prezentuje odpowiedź, a nauczyciel weryfikuje jej poprawność.
Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia 6 i 7 w sekcji „Sprawdź się”. Pierwsza dwójka, która skończy swoją pracę, podnosi rękę i od tej pory pozostali uczniowie mają minutę na udzielenie wszystkich odpowiedzi. Po upływie ustalonego czasu następuje sprawdzenie odpowiedzi na forum klasy.
Ćwiczenia 1‑5 z sekcji uczniowie wykonują w parach.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćw. 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” można potraktować jako zadanie domowe dotyczące analizy problemu zawartego w temacie „Bezpieczeństwo danych w arkuszu kalkulacyjnym. Sprawdzanie poprawności danych wprowadzanych do arkusza”.