Dla nauczyciela
Autorki e‑materiału: Zuzanna Kościuk, Marta Mrozik
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Let’s Celebrate! / Świętujmy!
Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.9, II.2, II.5, III.4, V.2, V.5, V.6, X
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo dotyczące różnych uroczystości oraz sposobów ich świętowania.
Uczeń opisuje obchody dni świątecznych w Wielkiej Brytanii i w Stanach Zjednoczonych.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat różnych uroczystości oraz sposobów ich świętowania.
Uczeń kształtuje świadomość kulturową związaną z rodzajami uroczystości, ich historią i ekspresją kulturalną w Wielkiej Brytanii i w Stanach Zjednoczonych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem/prezentacją multimedialną)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (dyskusja w parach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
karty ćwiczeń interaktywnych
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie fajerwerków (Przeczytaj) i pyta: What do you see in the picture? When do we have fireworks? Uczniowie odpowiadają na forum klasy. Następnie uczniowie odpowiadają na pytania: Do you like celebrations? Why? Why not? What is your favourite seasonal/national holiday? How do you celebrate it?
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj), chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu Holidays and Traditions i odpowiedź na pytanie: What holidays can you find in the text? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy. Chętna osoba nanosi je na tablicę multimedialną. Następnie nauczyciel zakrywa na tablicy daty świąt, czyta ich nazwy, a uczniowie powtarzają metodą drylu językowego. Później nauczyciel zakrywa nazwy świąt, odczytuje ich opisy/daty, a zadaniem uczniów jest powiedzieć, jak nazywa się święto, którego opis/data zostały wskazane, np. Which celebration takes place on a Thursday in November? (Thanksgiving) lub Which celebration comes from Ireland? (St. Patrick’s Day).
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj), porównują odpowiedzi w parach. Na forum klasy tworzą zdania dotyczące każdego ze świąt, wykorzystując przy tym wyrazy przypisane poszczególnym świętom.
Uczniowie słuchają nagrań w Exercise 4 (Przeczytaj) i wybierają prawidłowe odpowiedzi. Porównują je w parach i na forum klasy.
Uczniowie rozmawiają w parach na temat: Which of the celebrations is the most interesting? Why? Na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki. Nauczyciel tworzy ranking najbardziej popularnych w klasie uroczystości.
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie zapoznają się na forum klasy z prezentacją multimedialną i wykonują Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Sprawdzają odpowiedzi w parach i na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 3 i 4 (Prezentacja multimedialna). Chętne osoby nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Chętne osoby odczytują prace na forum klasy. Alternatywnie: uczniowie wykonują zadanie, a następnie porównują odpowiedzi w parach. Chętne osoby dzielą się na forum klasy informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You love celebrations. Write a short email to a friend from Great Britain about your favourite celebration. In the email:
write the name of the celebration;
describe how people celebrate;
explain why you like it.
Your email should be 3–5 sentences long.
Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej, bazując na prezentacji multimedialnej, uczniowie przygotowują mapę pojęć, w której umieszczają wszystkie wymienione święta wraz z kluczowym słownictwem.
Alternatywnie: Do każdego omówionego w prezentacji święta uczniowie przygotowują chmury wyrazowe. Na kolejnej lekcji wykorzystują swoje mapy/chmury i opowiadają o poszczególnych świętach.