Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Prognozowanie ruchów migracyjnych Polaków
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa
XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.
Uczeń:
4) analizuje przestrzenne zróżnicowanie salda migracji w Polsce, podaje przyczyny migracji wewnętrznych i zewnętrznych, główne kierunki emigracji Polaków oraz przedstawia sytuację migracyjną w swoim regionie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia prognozowany ruch migracyjny ludności Polski do 2050 roku,
wyjaśnia prognozę migracji zewnętrznych i wewnętrznych Polaków do 2050 roku.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody nauczania: blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny
Materiały pomocnicze
Hybel J., Tendencje i uwarunkowania migracji zagranicznych ludności w Polsce, „Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej” 2016, nr 116, s. 57–66.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel prowadzi dyskusję naprowadzającą na zagadnienia związane z migracją - czym są migracje, jakie wyróżnia się typy migracji (przypomnienie informacji).
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z grafiką interaktywną. W zeszycie przygotowują odpowiedzi na następujące pytania:
Jak według prognozy przebiegać będą migracje wewnętrzne Polaków do 2050 roku?
Jak według prognozy przebiegać będą migracje zagraniczne Polaków do 2050 roku?
Jakim krajem jest Polska i jakim będzie w 2050 roku – imigracyjnym czy emigracyjnym?
Jak kształtować się będą imigracja i emigracja w Polsce do 2050 roku?
Nauczyciel na forum klasy sprawdza poprawność wykonania zadania. Uczniowie weryfikują swoje notatki, uzupełniają je.
W drugiej części lekcji uczniowie w parach przystępują do wykonania mapy myśli.
Po jednej stronie notują najważniejsze wnioski wynikające z analizy prognozy ruchów migracyjnych (na podstawie wcześniejszej pracy z grafiką interaktywną). Następnie zastanawiają się, jakie zmiany mogą zajść w polityce migracyjnej Polski w stosunku do sytuacji obecnej i w jakich dziedzinach prognozowane zjawiska będą najbardziej odczuwalne.
Nauczyciel omawia z uczniami ich propozycje. Uczniowie zastanawiają się nad prawdopodobieństwem proponowanych scenariuszy.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie na lekcji.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.
Wykonanie pracy pisemnej będącej tekstową ilustracją mapy myśli.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może zostać kontekstowo wykorzystana podczas zajęć poświęconych przyczynom migracji ludności na świecie (zakres podstawowy: VIII. 6). Może znaleźć zastosowanie na lekcji dotyczącej zmiany liczby ludności, przyrostu naturalnego i rzeczywistego ludności Polski oraz prognozy skutków współczesnych przemian demograficznych w Polsce dla rozwoju społeczno‑gospodarczego kraju (zakres podstawowy: XV. 3).