Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia 2022, Historia

Temat: Powstanie Rzeszy i cesarstwa Ottonów

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
VI. Europa wczesnego średniowiecza. Uczeń:
2) charakteryzuje ideę cesarstwa karolińskiego i porównuje ją z ideą cesarstwa Ottonów;
3) opisuje proces tworzenia się państw w Europie, z uwzględnieniem ich chrystianizacji.
Treści nauczania - wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
VI. Europa wczesnego średniowiecza. Uczeń:
2) charakteryzuje ideę odnowienia cesarstwa rzymskiego na przykładzie jej realizacji przez państwo Karolingów oraz Ottonów;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • tłumaczy genezę odnowienia Świętego Cesarstwa Rzymskiego.

  • charakteryzuje pozycję Ottona I i jego państwa w Europie.

  • omawia kształt królestwa wschodniofrankijskiego i jego rozwój.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Powstanie Rzeszy i cesarstwa Ottonów”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Prezentacja + Sprawdź się” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

  2. Chętni/wybrani uczniowie przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj” oraz tekstów źródłowych ze wspomnianego multimedium.

Faza wstępna:

  1. Przybliżenie przez nauczyciela wyświetlonych na tablicy: tematu i celów lekcji. Omówienie planowanego przebiegu zajęć.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji? Będą to wiążące ich kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Prezentacje uczniów. Wskazani przed lekcją uczniowie prezentują i omawiają efekty swojej pracy. Nauczyciel oraz inni uczniowie zadają pytania prezentującym, w razie potrzeby uzupełniając ich wypowiedzi.

  2. Praca z pierwszym multimedium („Mapa interaktywna”). Nauczyciel czyta polecenie 1: „Zapoznaj się z mapą interaktywną. Wskaż ziemie wchodzące w skład władztwa Lotara, które znalazły się pod panowaniem wschodniofrankijskim” i poleca uczniom, aby w parach wykonali zadanie w oparciu o wskazówki zawarte w e‑materiale. Po ustalonym czasie przedstawiciel wybranej dwójki przedstawia propozycję odpowiedzi, pzoostali uczniowie mogą się do niej ustosunkować. W podobny sposób uczniowie wykonują dwa kolejne polecenia.

  3. Praca z drugim multimedium („Prezentacja + Sprawdź się”). Prowadzący zajęcia przypomina, że uczniowie mieli zapoznać się z tekstami źródłowymi przed lekcją. Prosi, aby ochotnik przeczytał polecenie 2: „Wyjaśnij, co pozwoliło Ottonowi I uzyskać dominującą pozycję w Europie”. Tym razem uczniowie pracują w grupach 4‑osobowych i w czasie dyskusji ustalają wspólną odpowiedź. Po wyznaczonym czasie wybrane grupy odczytują swoje odpowiedzi na forum. Inni uczniowie uzupełniają ich wypowiedzi. Nauczyciel pilnuje porządku pracy i weryfikuje poprawność odpowiedzi.

  4. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia interaktywne nr 1 i 2 z sekcji „Prezentacja + Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli na temat: „Powstanie Rzeszy i cesarstwa Ottonów”.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć i pracę uczniów, wskazując ich mocne i słabe strony. Ocenia także prezentacje przedstawione na początku fazy realizacyjnej.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenie nr 3, 4 i 5 z sekcji „Prezentacja + Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Roczniki fuldajskie, w: Wiek V–XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, PWN, Warszawa 1997.

Faber G., Merowingowie i Karolingowie, Warszawa 1994.

Wskazówki metodyczne:

Informacje z sekcji „Mapa interaktywna” mogą być wykorzystane w trakcie lekcji do samodzielnej pracy uczniów.