Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Programowanie obiektowe – projekt, etap V
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz polecenia
fetch
,commit
,push
,pull
,clone
imerge
.Wyjaśnisz pojęcie
branch
.Scharakteryzujesz różnicę pomiędzy poleceniami
push
icommit
w praktyce.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji), w tym Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji);
oprogramowanie dla języka Python 3 (lub nowszej wersji), w tym PyCharm lub IDLE;
oprogramowanie dla języka C++11, w tym kompilator GCC/G++ 4.8.1 (lub nowszej wersji) i Code::Blocks 16.01 (lub nowszej wersji), Orwell Dev‑C++ 5.11 (lub nowszej wersji) lub Microsoft Visual Studio 2019 16.8.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Chętna lub wybrana osoba dokonuje podsumowania tego, jak wyglądały poprzednie zajęcia dot. projektu.
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Programowanie obiektowe – projekt, etap V”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Uczniowie siadają w grupach ustalonych na pierwszych zajęciach poświęconych projektowi.
Faza realizacyjna:
Uczniowie dyskutują na temat przydatności GitHuba w ich projekcie. Charakteryzuję znaczenie repozytorium dla projektu.
Uczniowie w grupach zapoznają się z prezentacją. Wykonują dołączone do niej polecenie.
Każda grupa przygotowuje kodeks dobrych praktyk dla GitHuba swojego projektu.
Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia interaktywne.
Faza podsumowująca:
Wybrani uczniowie (inni niż w czasie innych zajęć dot. tego projektu) referują najważniejsze informacje dot. projektu, nad którym pracują.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka C++.
Oficjalna dokumentacja techniczna dla kompilatora GCC/G++ 4.5 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania GCC/G 4.8.1 (lub nowszej wersji) i Code::Blocks 16.01 (lub nowszej wersji), Orwell Dev‑C 5.11 (lub nowszej wersji) lub Microsoft Visual Studio 2019 16.8.
Wskazówki metodyczne:
Na podstawie multimedium uczniowie mogą przygotować własny tutorial korzystania z GitHuba.