Dla nauczyciela
Autorki e‑materiału: Anna Caruk
Autorki scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Don’t Be Childish! Behave Yourself / Nie bądź dziecinny! Zachowuj się!
Grupa docelowa: klasa 1 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne: I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe: I.1, I.3, II.2, II.3, II.4, II.5, II.6, II.7, III.1, III.2, III.4, IV.2, IV.3, IV.6, V.2, V.3, V.6, V.10, V.11, V.12, VII.9, VII.11, VIII.1, VIII.2, XI, XII, XIII
Poziom nauczania - podstawowy
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane ze złym i nagannym zachowaniem w szkole, a także z jego potencjalnymi konsekwencjami.
Uczeń potrafi w formie pisemnej i ustnej wypowiedzieć się na temat złego i nagannego zachowania w szkole, a także jego potencjalnych konsekwencji.
Uczeń potrafi opisać zachowanie godne naśladowania.
Cele motywacyjne:
Uczeń poszerza kompetencje językowe o leksykę umożliwiającą wypowiadanie się na tematy związane ze złym i nagannym zachowaniem w szkole oraz jego potencjalnymi konsekwencjami.
Uczeń rozwija kompetencje osobiste i obywatelskie w kwestii zjawiska przemocy, m.in. jak przeciwstawić się przemocy.
Uczeń kształtuje umiejętności w zakresie wyrażania i uzasadniania stanowiska wobec niewłaściwego zachowania nastolatków.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)
strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)
Metody/techniki nauczania:
kognitywizm
podejście komunikacyjne
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem/grą edukacyjną)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
ew. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcie Does it pay off to misbehave at school? i pyta uczniów: Do you think this boy misbehaved? What do you think he has done? What does it mean to be a rebel at school? Have you ever misbehaved at school? What happened as a result? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
W ramach przygotowania do czytania tekstu Little Rebels uczniowie grają w memo w Exercise 1 (Przeczytaj).
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst Little Rebels (Przeczytaj) i indywidualnie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Udzielają odpowiedzi na forum klasy, cytując w uzasadnieniu odpowiedzi odpowiednie fragmenty tekstu.
Uczniowie zapoznają się z sekcją Gramatyka i wykonują Exercise 3–4 (Przeczytaj). Chętne osoby nanoszą rozwiązania na tablicę multimedialną. Odpowiedzi omawiane są na forum klasowym.
Uczniowie w parach analizują wyrażenia umieszczone w słowniku (Przeczytaj) i odnajdują w czytance zdania, w których one występują. Następnie w parach sprawdzają stopień opanowania podanych wyrażeń – jeden uczeń podaje wyrażenie po angielsku, a kolega/koleżanka je tłumaczy na polski. Uczniowie zamieniają się rolami. Nauczyciel na forum klasy pyta, które wyrażenia sprawiły uczniom trudności, a które okazały się łatwe do zapamiętania. Dodatkowo uczniowie, np. w ramach pracy domowej, mogą ułożyć własne zdania z wybranymi wyrazami/wyrażeniami.
Uczniowie grają w grę edukacyjną (Gra edukacyjna) i indywidualnie wykonują Exercise 1 (Gra edukacyjna). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasowym.
Uczniowie wykonują Exercise 2 (Gra edukacyjna). Porównują odpowiedzi w parach, a chętna osoba nanosi rozwiązania na tablicę multimedialną.
Korzystając z informacji zawartych w materiale audio uczniowie wykonują Exercise 3 (Gra edukacyjna). Odpowiedzi omawiane są na forum klasowym.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Gra edukacyjna). Porównują odpowiedzi w parach. Chętna osoba nanosi rozwiązania na tablicę multimedialną. Odpowiedzi sprawdzane są na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 1, 2, 5 (Sprawdź się). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy.
Nauczyciel prosi uczniów, żeby w parach wykonali Exercise 7 (Sprawdź się). Uczniowie prezentują pomysły na forum klasy, uzasadniając je.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 3, 4, 6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się):
Recently, you’ve witnessed your classmate bullying another student. You’d like to share your thoughts on what happened with other people. Write a blog post where you’re going to write about:
your classmate’s misbehaviour the previous day;
the results of the situation;
the consequences he had to face;
your disapproval of such actions.
Your post should consist of 100‑150 words.
Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej, korzystając z informacji i słownictwa zawartych w grze edukacyjnej, uczniowie przygotowują plakat‑słownik (element kampanii szkolnej promującej zasady właściwego zachowania wśród nastolatków).