Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Czym jest wojna?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

14) charakteryzuje na przykładach najczęściej stosowane sposoby rozwiązywania długotrwałych konfliktów między narodami i państwami.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest wojna w ujęciu historycznym i współczesnym;

  • charakteryzuje klasyfikację konfliktów zbrojnych;

  • analizuje rolę wojny w stosunkach międzynarodowych;

  • charakteryzuje współczesne konflikty zbrojne.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca;

  • quiz;

  • debata „za i przeciw”.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podanie tematu i celów zajęć.

2. Uczniowie zgłaszają swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Wybrana lub chętna osoba zapisuje je na tablicy.

Faza realizacyjna

1. Praca w grupach z treścią e‑materiału. Uczniowie na podstawie tekstu w sekcji „Przeczytaj” układają pytania do quizu dla innych grup. Następnie wspólnie określają zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Wybrana osoba dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.

2. Uczniowie zapoznają się z audiobookiem. Następnie dyskutują na temat wojen prowadzonych po II wojnie światowej i starają się wytłumaczyć,  jak rozumieją zdanie:”Nazywanie lat od 1945 roku aż do współczesności latami »ery powojennej« jest szydzeniem z tragedii”. Odpowiadają na pytanie: „Czy bliska zależność ekonomiczna państw zapobiega wojnom?”

3. Uczniowie dzielą się na dwie grupy i przygotowują się do debaty „za i przeciw”. Tematem debaty jest stwierdzenie: „Wojna jest jedynie kontynuacją polityki innymi środkami”. Jedna grupa przygotowuje argumenty za poparciem tego stwierdzenia, druga przeciw.

4. Następuje debata „za i przeciw”. Uczniowie siadają naprzeciwko siebie i dyskutują. Po zakończonej dyskusji nauczyciel pyta, czy ktoś chce zmienić grupę i daje na to czas. Na koniec wnioski z debaty umieszczają w ćwiczeniu 2 do audiobooka.

5. Praca z filmem. Po emisji materiału dot. przedstawiania konfliktów zbrojnych w mediach uczniowie w 4‑osobowych grupach przygotowują odpowiedzi do ćwiczeń dołączonych do filmu. Przedstawiają swoje propozycje na forum i dyskutują.

Faza podsumowująca

1. Wybrana/chętna osoba ponownie odczytuje temat lekcji, następnie podsumowuje zajęcia, wskazując, czego się dowiedziała.

2. Nauczyciel podsumowuje pracę grup i udziela informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Christopher Foss, David Miller, Współczesna wojna lądowa, Warszawa 1993.

Jerzy Kajetanowicz, Zdzisław Jagiełło, Wojska lądowe w wojnach lokalnych XX wieku, Warszawa 2005.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wykorzystać multimedia do przygotowania kampanii przeciw konfliktom zbrojnym toczonym współcześnie.