Dla nauczyciela
Autor: Agnieszka Pieszalska, Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Klonowanie zwierząt
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, na czym polega klonowanie zwierząt.
Opiszesz klonowanie organizmów metodą transferu jąder komórkowych i metodą rozdziału komórek zarodka na wczesnych etapach jego rozwoju.
Przedstawisz znaczenie klonowania organizmów.
Poznasz historię klonowania zwierząt.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa kierowana;
praca z audiobookiem;
analiza grafiki interaktywnej;
mapa myśli;
drzewko decyzyjne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze papieru, flamastry;
drzewko decyzyjne (zob. materiały pomocnicze).
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Nauczyciel zadaje pytania:
Co to jest klonowanie?
W jakim celu klonuje się organizmy?
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z treścią audiobooka zawartego w e‑materiale.
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy i prosi ich, by na podstawie e‑materiału opracowali mapę myśli dotyczącą przydzielonych zagadnień:
grupa I – klonowanie metodą rozdziału komórek zarodka;
grupa II – klonowanie metodą transferu jąder komórkowych. Grupy otrzymują po dwa arkusze papieru i na jednym z nich sporządzają mapę myśli. Następnie wybierają po dwóch ekspertów, którzy najlepiej opanowali otrzymane zagadnienia. Eksperci zamieniają się grupami (I z III, II z IV) i przekazują zdobytą wiedzę. Uczniowie z drugiej grupy robią na drugim arkuszu notatki w formie mapy myśli, porządkując informacje przekazywane przez eksperta. Po upływie wyznaczonego czasu eksperci wracają do swoich grup. Grupy prezentują wyniki swojej pracy, nauczyciel uzupełnia brakujące informacje, koryguje ewentualne błędy.
Nauczyciel rozdaje grupom kartki z drzewkiem decyzyjnym (zob. materiały pomocnicze). Omawia przedmiot ich rozważań. Uczniowie, pracując w grupach, szukają pozytywnych i negatywnych skutków klonowania zwierząt. Następnie wypracowują wspólnie decyzję dotyczącą ich rozważań. Grupy prezentują swoje drzewka decyzyjne.
Faza podsumowująca:
Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną i wykonują polecenia. Ochotnicy przedstawiają swoje odpowiedzi na forum klasy.
Praca domowa:
Wykonaj polecenia od 1 do 3 z sekcji „Audiobook”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania audiobooka:
Nauczyciel może wykorzystać audiobook na lekcji powtórzeniowej.