Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.2.1.1
Imię i nazwisko autora lekcji: Katarzyna Walkowska
Przedmiot: język niemiecki
Temat zajęć: Warum bist du so aufgeregt? Emotionen mit Emoticons ausdrücken/ Dlaczego jesteś taki zdenerwowany? Wyrażanie emocji za pomocą emotikonów
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji
Kształtowanie umiejętności opisywania i wyrażania uczuć i emocji z wykorzystaniem emotikonów.
Cele szczegółowe lekcji
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
wyraża swoją opinię na temat wykorzystywania emotikonów w komunikacji;
podaje przykłady sytuacji, w których używa emotikonów;
tworzy tekst, w którym wyjaśnia, czy możliwa jest współczesna komunikacja bez emotikonów.
Cele motywacyjne
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
pracuje w oparciu o autentyczne materiały językowe;
wykorzystuje i rozwija kreatywność;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.
Strategie uczenia się
rozumienie informacji - czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
zadawanie pytania (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie i poprawienie błędów);
używanie obrazu i dźwięku – wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego oraz używanie skojarzeń wzrokowych;
antycypacja i stawianie hipotez na temat znaczenia.
Metody/techniki nauczania
podająca – techniki: pogadanka, praca ze źródłem drukowanym;
eksponująca – techniki: ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – technika: burza mózgów;
kognitywna – technika: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy, domysł językowy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć
praca indywidualna,
praca w grupie,
plenum,
praca w parach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
teksty fikcyjnych SMS‑ów,
miernik nastroju z emotikonami (Stimmungsbarometer).
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel rozpoczyna lekcję od badania nastroju uczniów. W tym celu uczniowie zaznaczają na „mierniku nastroju” z emotikonami (Stimmungsbarometer) ikonkę odpowiadającą ich nastrojowi (na planszy lub w nauczaniu zdalnym na udostępnionej tablicy). Nauczyciel podsumowuje nastrój grupy, podając w języku niemieckim określenia odpowiadające ikonkom.
Nauczyciel zachęca uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: „Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?”.
Nauczyciel czyta nagłówki, które uczniowie mają przyporządkować do akapitów tekstu. Pyta uczniów, jakich zagadnień one dotyczą. Uczniowie podają hipotezy, co może kryć się za podanymi tytułami. Następnie czytają tekst na temat stosowania emotikonów i uzupełniają nagłówki.
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat wyrażania uczuć i emocji. Po czym je poznajemy w rozmowie na żywo? Które z nich są istotne dla przebiegu rozmowy? Dlaczego? Jest to okazja dla przypomnienia słownictwa oraz uświadomienia roli środków niewerbalnych w komunikacji.
Jako ciekawostkę nauczyciel może podać informację, że emotikony stają się coraz bardziej popularne w innych dziedzinach życia, na przykład w marketingu.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z materiałem leksykalnym, starając się zapamiętać jego znaczenie oraz prawidłową wymowę na podstawie ilustracji i słowniczka.
Uczniowie wykonują ćwiczenia leksykalne (przyporządkowanie, grupowanie, dopasowanie do obrazka). Otrzymują teksty fikcyjnych SMS‑ów. Następnie pracując w parach, wybierają wspólnie emotikony, które ich zdaniem pasują do treści otrzymanego tekstu. Uzasadniają też dlaczego. Nauczyciel może przygotować karty pracy ze wzorcem lub zapisać go na tablicy. Uczniowie porównują wyniki z pozostałymi uczniami.
Pracując nadal w parach, uczniowie zastanawiają się, czy istnieją wady używania emotikonów. Uczniowie wypowiadają się na forum klasy np. w formie łańcuszka wypowiedzi.
Nauczyciel wyświetla ilustrację interaktywną, uczniowie opisują emotki, które są widoczne na ilustracji, wypowiadają się na temat ich znaczenia. Każdy z uczniów wybiera sobie 3 z nich, na kartce zapisuje krótką informację np. wiadomość tekstową/SMS‑a, również z użyciem wybranych emotek. Kartkę zawiesza na tablicy, odczytując zapisaną informację. Po odczytaniu uczniowie interpretują emocje wyrażone w treści krótkiej informacji.
Nauczyciel drukuje emotki przedstawione w ilustracji interaktywnej. Uczniowie w parach przygotowują krótką wypowiedź na dowolny temat. Inna para wybiera emotkę, za pomocą której można scharakteryzować odczucia podczas wypowiedzi.
Następnie uczniowie wykonują zadania do ilustracji interaktywnej.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie, pracując w grupie, wpisują w jednej kolumnie plakatu swoje przykłady sytuacji komunikacyjnych, kiedy używa się emotikonów. W drugiej kolumnie podają przykłady sytuacji i tekstów, gdy jest to niewskazane. W ustnym podsumowaniu przedstawiciele grup wyjaśniają, dlaczego użycie emotikonów w danej sytuacji jest przydatne, a w innej niewskazane.
Uczeń odpowiada na pytania: „Co było dla mnie na tej lekcji najważniejsze?“, „Czego się dziś nauczyłam/nauczyłem?“, „Co mnie zaskoczyło?“.
Praca domowa
Uczniowie przygotowują wpis na blogu, w którym wyrażają swoje zdanie na temat tego, czy możliwa jest współczesna komunikacja bez używania emotikonów. Uczniowie mogą również przygotować quiz (np. online) z wykorzystaniem emotikonów.
Propozycja do realizacji materiału w klasie szkolnej: wykorzystanie pracy w grupie z podziałem na role i zadania dla każdego członka grupy (każdy ma określone zadanie np. jedna osoba rysuje emotikony, druga wypisuje informacje dotyczące sytuacji komunikacyjnych itp.) w czasie tworzenia plakatu. Uczniowie współdziałają za pomocą wysokiej interakcji, wzajemnej sympatii. Skutecznie się ze sobą komunikują, wspierają i akceptują, koordynują wysiłki, nie porównują się z innymi.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa, uczniowie w ramach metody lekcji odwróconej zapoznają się z multimedium, tworzą zestaw pytań do ilustracji interaktywnej;
w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową, antycypowanie i stawianie hipotez oraz formułowanie wniosków i argumentowanie; uczniowie umieszczają przygotowane pytania w „skrzynce pytań”, nauczyciel dzieli uczniów na grupy, uczniowie rywalizują pomiędzy sobą, losując pytania i udzielając na nie odpowiedzi; uczniowie mogą również pantomimiczne przedstawić emocje w formie zgadywanki; próba odegrania scenek;
po lekcji: próba świadomego zastosowania poznanego słownictwa w utworzonym tekście na temat znaczenia emotek w komunikacji, wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu, dopisanie tekstu w „dymku”, który pasuje do danej emotki.
Wykaz źródeł
Emoticon, https://de.wikipedia.org/wiki/Emoticon.