Numer e‑materiału: 3.1.12.4

Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Was hast du in letzter Zeit online gemacht? / Co robiłaś/robiłeś ostatnio w sieci?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność opowiadania o czynnościach wykonywanych online.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) nauka i technika (np. ludzie nauki, odkrycia naukowe, wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno‑komunikacyjnych oraz szanse i zagrożenia z tym związane);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w tekście;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
10) przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady);
11) stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny, formularz, e‑mail, komentarz, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia czynności wykonywane w Internecie lub za jego pośrednictwem;

  • analizuje statystykę na temat wykorzystania Internetu;

  • opowiada o tym, co najczęściej robi online.

Cele motywacyjne:

  • wypowiada się na temat swojego życia codziennego;

  • uczeń może skorzystać z autentycznych materiałów;

  • opinie ucznia są ważnym elementem lekcji i wzajemnego porozumienia;

  • uczeń jest nagradzany za proces i postęp.

Strategie uczenia się:

  • odgadywanie znaczenia wypowiedzi ustnych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);

  • centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi);

  • pokonywanie ograniczeń w mówieniu i pisaniu poprzez przechodzenie na język ojczysty, szukanie pomocy u rozmówców oraz używanie mimiki i gestu;

  • współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).

Metody i formy nauczania:

  • podająca – pogadanka, dyskusja, praca z tekstem źródłowym, praca z plikiem audio;

  • praktyczna – metoda problemowa, technika aktywizująca – burza mózgów;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach (stacjonarnie),

  • plenum,

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • karteczki do zapisywania form czasowników,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz …” na temat czynności wykonywanych przez nastolatków online, a następnie inicjuje krótką rozmowę na temat tego, w jakim celu uczniowie najczęściej korzystają z Internetu.

  • Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych wyrazów do tematu lekcji (burza mózgów – w fazie lekcji stacjonarnej nauczyciel zapisuje wyrażenia/zwroty na tablicy).

b) Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu z sekcji Przeczytaj, a następnie wykonanie Übung 1, tzn. uzupełnienie luk w tekście brakującymi wyrazami.

  • Uczniowie informują o wykonywanych przez siebie w ostatnim czasie czynnościach online (Übung 3 w części Przeczytaj). Nauczyciel notuje na tablicy nazwy/określenia czynności. Następnie odczytuje je na głos, a uczniowie (przez podniesienie ręki) głosują, czy wykorzystywali już Internet do takich działań. Na koniec uczniowie wspólnie z nauczycielem podsumowują, które z czynności zdobyły najmniej, a które – najwięcej głosów.

  • Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki oraz podaje kilka czasowników w formie bezokoliczników, wykorzystując przykłady z Übung 2 w części Przeczytaj (np. hören, spielen, ausüben, kommunizieren, anschauen itd); uczniowie zapisują usłyszane formy na jednej stronie karteczki i zapisują na odwrocie propozycję utworzenia formy Partizip II - zaznaczają kolorem (np. zielonym) formy regularne, a innym kolorem (np. niebieskim) formy nieregularne. W razie potrzeby wykorzystują informacje w Tipp zur Grammatik.

  • Uczniowie słuchają dialogów w części Plik audio; podczas słuchania tekstów próbują pisemnie zanotować odpowiedzi na pytania zapisane przez nauczyciela na tablicy multimedialnej (Przykładowe pytania: Wie hat Jörg mit seinen Freunden kommuniziert? Was hat Lea online gemacht? Wie hat Birte den besten Preis für die Schuhe gefunden?. Uczniowie porównują w parach swoje odpowiedzi. Wybrani uczniowie prezentują odpowiedzi na pytania na forum.

  • Uczniowie w parach rozwiązują Übung 1, 2, 3 w części Plik audio: na podstawie wysłuchanych dialogów zaznaczają poprawne odpowiedzi, następnie łączą ze sobą fragmenty zdań, na koniec tłumaczą fragmenty zdań na język niemiecki.

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie w parach analizują wykres statystyczny i tworzą wypowiedź na temat czynności wykonywanych w Internecie (Aufgabe 8 z części Sprawdź się).

  • Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Co zapamiętasz z dzisiejszej lekcji?, oczekując od uczniów wymienienia słownictwa i struktur, które okazały się szczególnie ważne, przydatne dla uczniów.

Praca domowa

Uczniowie wykonują Aufgabe 8 z części Sprawdź się lub/i przeprowadzają wywiad z dowolną osobą na temat aktywności w Internecie. Sami decydują, w jaki sposób go przeprowadzą i zaprezentują w klasie (propozycja: nagranie wywiadu). Przygotowując się do wywiadu, uczniowie mogą wykorzystać pytania zawarte w dialogach w części Plik audio. Natomiast przy podsumowaniu wywiadu uczniowie mogą skorzystać ze zwrotów użytych w Übung 1 w części Przeczytaj.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio

  • przed lekcją: przygotowanie minimum pięciu fiszek słowno‑obrazkowych do tematu z nazwą rzeczy lub czynności.

  • w trakcie lekcji: uczniowie układają przyniesione fiszki w rzędzie, na stole pośrodku klasy, ilustracjami do góry; nauczyciel w razie potrzeby dokłada karty z ilustracjami i nazwami zaczerpniętymi z multimedium; stojąc wokół stołu, uczniowie wskazują te ilustracje, które potrafią nazwać, po odwróceniu fiszki sprawdzają, czy podana nazwa była właściwa, odkładają na bok te fiszki, które nie sprawiały nikomu kłopotu, pozostałe układają w regularny kształt i grają w grę Was ist weg?; nauczyciel usuwa jedną kartę, gdy uczniowie nie patrzą na stół, a następnie zgadują, której karty brakuje;

  • po lekcji: uczniowie przygotowują w formie krótkiej notatki wypowiedź na temat tego, jakie korzyści przynosi dzielenie się swoimi pasjami i zainteresowaniami w internecie: Welche Vorteile bringt es, eigene Leidenschaften und Interessen im Internet zu teilen?.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec