| |
| |
| Górny, dolny, dziwny i powabny, czyli o kwarkach |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia - wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania - wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; XII. Elementy fizyki relatywistycznej i fizyka jądrowa. Uczeń: 5) posługuje się pojęciami pierwiastek, jądro atomowe, izotop, proton, neutron, elektron; opisuje skład jądra atomowego na podstawie liczb masowej i atomowej. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
wie, co to są kwarki, ile ich jest i w jaki sposób budują cząstki elementarne,
potrafi posługiwać się zapisem kwarkowym,
rozumie podział cząstek elementarnych na bariony i mezony,
rozumie klasyfikację cząstek elementarnych ze względu na ich budowę,
analizując składy kwarkowe cząstek, potrafi przypisać je do określonych grup,
określa ładunki elektryczne cząstek elementarnych o podanym składzie kwarkowym,
ocenia i uzasadnia, czy dana kombinacja kwarków może zbudować bardziej złożony obiekt.
|
| |
| – wykład informacyjny, – rozwiązywanie zadań rachunkowych. |
| – praca indywidualna, – praca w parach. |
| Rzutnik lub ekran do wyświetlania multimedium |
| Zdjęcia lub krótki filmik prezentujący LHC (Wielki Zderzacz Hadronów w CERNie) albo jakikolwiek inny współczesny akcelerator. |
|
|
Nauczyciel rozpoznaje wiedzę wyjściową uczniów, pytając jak jest zbudowana otaczająca nas materia, czym są atomy i jaka jest ich struktura, z jakich składników składa się jądro atomowe. Nauczyciel pyta, co uczniowie rozumieją przez pojęcia cząstki elementarnej i fundamentalnej. Nauczyciel prosi uczniów o sformułowanie kryteriów, jakie powinny spełniać obiekty, które uważamy za podstawowe składniki materii. Nauczyciel uporządkowuje wiedzę uczniów i opisuje złożoność otaczającej nas materii. Nauczyciel wskazuje, że w fizyce i chemii stosowany jest hierarchiczny model opisu struktury materii: molekuły są zbudowane z atomów, atomy z jąder atomowych i chmury elektronowej, a jądra atomowe z neutronów i protonów. Nauczyciel wprowadza skale odległości właściwe do opisu molekuł, atomów i jąder atomowych. Przypomina, jak stosować postać wykładniczą i wprowadza jednostkę odległości femtometr. Nauczyciel zaciekawia uczniów, wprowadzając pojęcie kwarka, przedstawia nazwy kwarków oraz ich własności fizyczne (ułamkowy ładunek, etc.). Nauczyciel pokazuje, w jaki sposób kwarki budują neutron i proton. Nauczyciel sprawdza na podstawie składów kwarkowych ładunki elektryczne nukleonów. Nauczyciel przedstawia historię odkrycia kwarków oraz opisuje narzędzia badawcze fizyki cząstek elementarnych, ilustrując ten opis zdjęciami bądź krótkim filmem. |
|
Nauczyciel wprowadza pojęcia: antykwark, hadron, barion i mezon. Nauczyciel pokazuje uczniom jak przykładowe cząstki elementarne zbudowane są z kwarków wykorzystując do tego multimedium bazowe. Nauczyciel omawia rolę oddziaływania silnego i porównuje je z innymi oddziaływaniami pod kątem występowania, zasięgu itd. Nauczyciel wprowadza pojęcie czasu życia cząstki elementarnej i omawia je na przykładzie wybranej cząstki, pokazując jej schematy rozpadu. Nauczyciel daje uczniom zadanie odszukania składów kwarkowych kilku wybranych przez siebie cząstek. Uczniowie, korzystając z multimedium odszukują składy kwarkowe cząstek podanych przez nauczyciela. Nauczyciel wybiera kilka cząstek i podaje uczniom tylko ich składy kwarkowe. Nauczyciel następnie prosi uczniów, o sprawdzenie wypadkowych ładunków elektrycznych dla podanych składów kwarkowych bazując na informacjach zawartych w tabeli 1. Uczniowie, korzystając z tabeli 1, sprawdzają wypadkowe ładunki elektryczne dla podanych grup kwarków. Następnie razem z nauczycielem (korzystając z multimedium) odszukują jakie cząstki zostały wybrane do sprawdzenia (jakie są ich nazwy i symbole) oraz weryfikują obliczony przez siebie ładunek elektryczny. Nauczyciel omawia różnice pomiędzy barionami i mezonami oraz wprowadza pojęcia antybarionu i antymezonu. Nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie zadania 4. Uczniowie klasyfikują cząstki z zadania 4 do odpowiednich grup. Nauczyciel rozwija temat klasyfikacji cząstek i wprowadza pojęcie materii dziwnej (zawierającej kwark s). Nauczyciel jako przykład podaje hiperony i prosi uczniów o rozwiązanie zadania 5. Uczniowie wskazują, które cząstki z podanych są hiperonami. Nauczyciel może dalej rozwinąć temat, opowiadając o hiperjądrach, czyli o jądrach atomowych, w których jeden z nukleonów został zastąpiony hiperonem. Warto, aby nauczyciel podkreślił rolę polskich naukowców w badaniach nad hiperjądrami (hiperjądra zostały po raz pierwszy zaobserwowane w 1952 roku przez profesorów Mariana Danysza i Jerzego Pniewskiego z Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego). Nauczyciel uświadamia uczniów, że cząstki elementarne mogą występować w różnych stanach wzbudzonych, wyjaśnia, co oznacza to pojęcie i omawia, w jaki sposób cząstka może znaleźć się w stanie wzbudzonym. Nauczyciel daje uczniom do rozwiązania zadanie 7 razem z częścią nieobowiązkową. Uczniowie rozwiązują zadanie 7, a następnie dyskutują uzyskane wyniki razem z nauczycielem. Nauczyciel rozwija temat czasu życia cząstek delta i pokazuje, w jaki sposób cząstki te się rozpadają. |
|
Nauczyciel prosi uczniów, aby dobrali się w pary. Każdy z uczniów wybiera cząstkę elementarną (z multimedium lub z przykładów podanych na lekcji) i podaje drugiej osobie z pary tylko jej skład kwarkowy. Zadaniem ucznia jest sklasyfikowanie cząstki na podstawie podanego składu kwarkowego, wyznaczenie jej ładunku elektrycznego i podanie symbolu. Nauczyciel wypisuje cząstki, które poznali uczniowie i wprowadza dodatkowe cząstki elementarne (nieomawiane na zajęciach), które zawierają kwarki c, t lub b i opowiada o badaniach prowadzonych w ramach fizyki cząstek elementarnych. |
|
Zadania utrwalające wiedzę pojęciową: Zadania 1, 2 i 3 z e‑materiału. Zadania sprawdzające zrozumienie materiału: Zadania 6 i 8 z e‑materiału. Zadanie rozszerzające zdobytą wiedzę: Zadanie 9 z e‑materiału. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium może być wykorzystane w czasie lekcji lub jako wstęp do niej. |