Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Martyna Jakubowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak stała dielektryczna wpływa na natężenie pola w kondensatorze i jego pojemność? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | blended‑learning |
Metody nauczania | nauczanie hybrydowe |
Formy zajęć: | film samouczek, praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | komputer dla każdego ucznia, kalkulator, długopis |
Materiały pomocnicze | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów poprzez zadanie pytań czy uczniowie wiedzą czym jest dielektryk, kondensator, pojemność elektryczna i natężenie pola elektrycznego? Czy uczniowie potrafią podać jednostki natężenia pola elektrycznego i pojemności elektrycznej? Jeśli uczniowie nie znają odpowiedzi, nauczyciel pomaga im usystematyzować wcześniejszą wiedzą z elektrostatyki. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie samodzielnie czytają tekst „Warto przeczytać”. Nauczyciel demonstruje, jak wygląda kondensator, pokazuje również dowolną pytkę elektroniczną i prosi uczniów o wskazanie znajdujących się na niej kondensatorów. Nauczyciel omawia, jak energia zgromadzona w naładowanym kondensatorze próżniowym zmienia się wraz z wsunięciem dielektryka, jeśli kondensator jest izolowany i nie zmienia się zgromadzony na nim ładunek oraz kiedy kondensator pozostaje podłączony do akumulatora i nie zmienia się różnica potencjałów między okładkami. Uczniowie mają za zadanie udowodnić, że dla danego dielektryka maksymalna energia, jaka może się zgromadzić w kondensatorze płaskim, jest wprost proporcjonalna do objętości dielektryka. Uczniowie wykorzystując zdobytą wiedzę rozwiązują zadania z punktu „Sprawdź się”. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie dzielą się na 4 grupy. | |
Praca domowa: | |
Nauczyciel wcześniej przygotuje pulę zadań podobnych do zadań z części „Sprawdź się” o zróżnicowanym stopniu trudności. Po przeanalizowaniu wyników testu „Sprawdź się” i uwag uczniów do zadań, które sprawiły im największą trudność nauczyciel wybiera trzy zadania analogiczne do zadań, z którymi uczniowie mieli problemy. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystane przed lekcją jako wprowadzenie do niej lub po lekcji w celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości. |