Numer e‑materiału: 3.2.13.5

Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Die Zugspitze – eine Expedition auf den höchsten Berg Deutschlands/ Zugspitze – wyprawa na najwyższą górę Niemiec

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność informowania o swoich preferencjach na temat wyprawy w góry oraz ich opisywania i wyrażania.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, klimat, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego, klęski żywiołowe);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
10) przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady);
11) stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje ogłoszenie na temat wyprawy na Zugspitze;

  • opowiada o tym, czy weźmie udział w wyprawie wysokogórskiej;

  • formułuje ogłoszenie na forum o wyprawie wysokogórskiej.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem.

Strategie uczenia się:

  • używanie obrazu i dźwięku – wprowadzenie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych;

  • odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii pozajęzykowych – ilustracje, diagramy, wykresy;

  • koncentrowanie uwagi – podczas uczenia się unika się czynników rozpraszających uwagę;

  • indywidualne organizowanie wiedzy językowej – robienie streszczeń i notatek.

Metody i formy nauczania:

  • kognitywizm,

  • podejście komunikacyjne,

  • podająca – wyjaśnianie,

  • aktywizująca – gwiazda pytań, burza mózgów,

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy pracy:

  • praca na forum,

  • praca w parach,

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (prezentacja multimedialna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji na temat Zugspitze – najwyższego szczytu górskiego Niemiec. Następnie prosi ich o podanie podobnych informacji na temat najwyższego szczytu górskiego w Polsce.

  • Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych wyrazów do tematu: góry, wyprawy górskie (burza mózgów).

b) Faza realizacyjna

  • Uczniowie przeglądają tekst w części Przeczytaj i odpowiadają na pytanie nauczyciela: Was für ein Text ist das? Następnie podkreślają w tekście znane im wyrazy/zwroty. Podczas kolejnej analizy tekstu próbują w parach wyjaśnić znaczenie nowych/nieznanych wyrazów/zwrotów oraz wykonują polecenia do tekstu: określają jego adresata (Übung 1) oraz uzupełniają luki informacjami z tekstu (Übung 2),

  • Uczniowie w parach prowadzą krótki dialog na temat własnych preferencji i upodobań dotyczących udziału w wyprawie wysokogórskiej (Übung 3). Wybrane dialogi prezentowane są na forum klasy.

  • Uczniowie zapoznają się z tytułem prezentacji multimedialnej. Nauczyciel prosi o wypisywanie przez uczniów na karteczkach skojarzeń związanych z tematem multmimedium. Karteczki tworzą uporządkowaną mapę skojarzeń dotyczącą wypraw wysokogórskich. Uczniowie w parach zapoznają się z prezentacją multimedialną i porządkują zawarte w niej informacje (Übung 1), wskazują poprawne odpowiedzi zgodne z treścią multimedium (Übung 2) oraz układają zdania we właściwej kolejności (Übung 3).

  • Uczniowie przypominają sobie zasady tworzenia czasu przeszłego Präteritum, czytając informacje w Tipp zur Grammatik. Następnie zapoznają się z transkrypcją prezentacji i wymieniają formy regularne oraz nieregularne czasowników wyrażonych w czasie Präteritum, które w niej występują. Jako dalsze utrwalenie czasu przeszłego Präteritum uczniowie uzupełniają zdania właściwą formą czasownika (Aufgabe 3).

c) Faza podsumowująca

  • Jako utrwalenie słownictwa poznanego na lekcji uczniowie przyporządkowują wyrazy do zdjęć (Aufgabe 1), łączą ze sobą elementy różnych zwrotów (Aufgabe 2) oraz uzupełniają zdania, tłumacząc wyrazy z języka polskiego na język niemiecki (Aufgabe 4).

  • Uczniowie zostają podzieleni na grupy. Zadanie uczniów polega na zaplanowaniu wycieczki wysokogórskiej do wybranego miejsca. Uczestnicy projektują wycieczkę za pomocą „gwiazdy pytań”, np.: Wohin möchten wir fahren? Warum wollen wir dorthin fahren? Wer wird wofür verantwortlich sein? Wie können wir dorthin kommen? Was werden wir dort tun? Wann wollen wir abreisen? Was müssen wir mitbringen? Plany wycieczek w formie plakatu zostają zawieszone w miejscu widocznym dla wszystkich uczniów w klasie. Uczniowie prezentują swoje plany i głosują na najlepszy projekt.

Praca domowa

  • Uczniowie uzupełniają tekst właściwymi wyrazami (Aufgabe 5), łaczą części zdań w pary (Aufgabe 6) oraz piszą ogłoszenie na forum na temat organizowanej wyprawy wysokogórskiej (Aufgabe 8).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania prezentacji multimedialnej:

  • przed lekcją: uczeń wypisuje trzy informacje (może poszukać ich także w Internecie) na temat  Zugspitze i zapisuje je w formie zdań;

  • w trakcie lekcji: uczniowie otrzymują zestaw zdjęć z prezentacji, ich zadaniem jest połączenie zdjęć i zapisanie wspólnej historii;

  • po lekcji: uczniowie przygotowują dialog pomiędzy uczestnikami wyprawy w pizzerii po zdobyciu Zugspitze.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec