Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.2.13.5
Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Die Zugspitze – eine Expedition auf den höchsten Berg Deutschlands/ Zugspitze – wyprawa na najwyższą górę Niemiec
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność informowania o swoich preferencjach na temat wyprawy w góry oraz ich opisywania i wyrażania.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje ogłoszenie na temat wyprawy na Zugspitze;
opowiada o tym, czy weźmie udział w wyprawie wysokogórskiej;
formułuje ogłoszenie na forum o wyprawie wysokogórskiej.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu i dźwięku – wprowadzenie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii pozajęzykowych – ilustracje, diagramy, wykresy;
koncentrowanie uwagi – podczas uczenia się unika się czynników rozpraszających uwagę;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej – robienie streszczeń i notatek.
Metody i formy nauczania:
kognitywizm,
podejście komunikacyjne,
podająca – wyjaśnianie,
aktywizująca – gwiazda pytań, burza mózgów,
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca na forum,
praca w parach,
praca indywidualna,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (prezentacja multimedialna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji na temat Zugspitze – najwyższego szczytu górskiego Niemiec. Następnie prosi ich o podanie podobnych informacji na temat najwyższego szczytu górskiego w Polsce.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych wyrazów do tematu: góry, wyprawy górskie (burza mózgów).
b) Faza realizacyjna
Uczniowie przeglądają tekst w części Przeczytaj i odpowiadają na pytanie nauczyciela: Was für ein Text ist das? Następnie podkreślają w tekście znane im wyrazy/zwroty. Podczas kolejnej analizy tekstu próbują w parach wyjaśnić znaczenie nowych/nieznanych wyrazów/zwrotów oraz wykonują polecenia do tekstu: określają jego adresata (Übung 1) oraz uzupełniają luki informacjami z tekstu (Übung 2),
Uczniowie w parach prowadzą krótki dialog na temat własnych preferencji i upodobań dotyczących udziału w wyprawie wysokogórskiej (Übung 3). Wybrane dialogi prezentowane są na forum klasy.
Uczniowie zapoznają się z tytułem prezentacji multimedialnej. Nauczyciel prosi o wypisywanie przez uczniów na karteczkach skojarzeń związanych z tematem multmimedium. Karteczki tworzą uporządkowaną mapę skojarzeń dotyczącą wypraw wysokogórskich. Uczniowie w parach zapoznają się z prezentacją multimedialną i porządkują zawarte w niej informacje (Übung 1), wskazują poprawne odpowiedzi zgodne z treścią multimedium (Übung 2) oraz układają zdania we właściwej kolejności (Übung 3).
Uczniowie przypominają sobie zasady tworzenia czasu przeszłego Präteritum, czytając informacje w Tipp zur Grammatik. Następnie zapoznają się z transkrypcją prezentacji i wymieniają formy regularne oraz nieregularne czasowników wyrażonych w czasie Präteritum, które w niej występują. Jako dalsze utrwalenie czasu przeszłego Präteritum uczniowie uzupełniają zdania właściwą formą czasownika (Aufgabe 3).
c) Faza podsumowująca
Jako utrwalenie słownictwa poznanego na lekcji uczniowie przyporządkowują wyrazy do zdjęć (Aufgabe 1), łączą ze sobą elementy różnych zwrotów (Aufgabe 2) oraz uzupełniają zdania, tłumacząc wyrazy z języka polskiego na język niemiecki (Aufgabe 4).
Uczniowie zostają podzieleni na grupy. Zadanie uczniów polega na zaplanowaniu wycieczki wysokogórskiej do wybranego miejsca. Uczestnicy projektują wycieczkę za pomocą „gwiazdy pytań”, np.: Wohin möchten wir fahren? Warum wollen wir dorthin fahren? Wer wird wofür verantwortlich sein? Wie können wir dorthin kommen? Was werden wir dort tun? Wann wollen wir abreisen? Was müssen wir mitbringen? Plany wycieczek w formie plakatu zostają zawieszone w miejscu widocznym dla wszystkich uczniów w klasie. Uczniowie prezentują swoje plany i głosują na najlepszy projekt.
Praca domowa
Uczniowie uzupełniają tekst właściwymi wyrazami (Aufgabe 5), łaczą części zdań w pary (Aufgabe 6) oraz piszą ogłoszenie na forum na temat organizowanej wyprawy wysokogórskiej (Aufgabe 8).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania prezentacji multimedialnej:
przed lekcją: uczeń wypisuje trzy informacje (może poszukać ich także w Internecie) na temat Zugspitze i zapisuje je w formie zdań;
w trakcie lekcji: uczniowie otrzymują zestaw zdjęć z prezentacji, ich zadaniem jest połączenie zdjęć i zapisanie wspólnej historii;
po lekcji: uczniowie przygotowują dialog pomiędzy uczestnikami wyprawy w pizzerii po zdobyciu Zugspitze.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0