Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Michał Pranke

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Określanie stanu morza i siły wiatru

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I

Podstawa programowa

IV. Dynamika procesów hydrologicznych: ruchy wody morskiej, wody podziemne i źródła, ustroje rzeczne, typy jezior.

Uczeń:

1) wyjaśnia mechanizm falowania wód morskich i upwellingu oraz wpływ mechanizmu ENSO na środowisko geograficzne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, w jaki sposób określa się stan morza i siłę wiatru na morzu,

  • wyjaśnia zależność między wysokością fal a siłą wiatru,

  • omawia zastosowanie skali Beauforta i skali Douglasa,

  • określa stany morza i ocenia, które z nich zagrażają bezpieczeństwu żeglugi.

Strategie nauczania: asocjacyjna, badawcza (problemowa)

Metody nauczania: praca z e‑materiałem, pogadanka, dyskusja

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Szymkiewicz R., Gąsiorowski D., Podstawy hydrologii dynamicznej, Wydawnictwa Naukowo‑Techniczne, Warszawa 2010.

Trzeciak S., Meteorologia morska z oceanografią, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Wprowadzenie do tematu zajęć. Pogadanka w interakcji z uczniami dotycząca ruchów wody morskiej, zmiennego stanu morza, falowania itp.

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie indywidualnie zapoznają się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału. Nauczyciel zadaje pytania sprawdzające zrozumienie treści przez uczniów.

  • Podział uczniów na grupy (liczebność grup określa nauczyciel). Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z symulacją interaktywną, a następnie wykonanie poleceń zawartych w tej części e‑materiału.

  • Po upływie ustalonego przez nauczyciela czasu przedstawiciele grup prezentują rezultaty pracy. Uczniowie wyjaśniają, w jaki sposób określa się stan morza i siłę wiatru na morzu, wyjaśniają zależność między wysokością fal a siłą wiatru, omawiają zastosowanie skali Beauforta i skali Douglasa.

  • Następnie uczniowie zapoznają się z symulacją interaktywną. W ramach klasowej dyskusji uczniowie wykonują polecenie 1 zawarte w tej części e‑materiału.

  • Nauczyciel przedstawia fotografie (z grafiki interaktywnej bądź przygotowane przez nauczyciela) prezentujące określony stan morza, uczniowie starają się określić, jaki to stan z wykorzystaniem skali Beauforta i skali Douglasa. Nauczyciel czuwa nad poprawnością odpowiedzi uczniów.

  • Pracując w grupach, uczniowie wykonują polecenie 2 i 3 do grafiki interaktywnej – określają, jakie elementy powinna zawierać „rybacka” prognoza pogody oraz charakteryzują zróżnicowanie stanu morza Bałtyku. Wskazani uczniowie bądź ochotnicy prezentują odpowiedzi, pozostali uczniowie uzupełniają bądź zgłaszają swoje propozycje.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje najważniejsze treści omawiane podczas zajęć i przypomina cele lekcji.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Sporządzenie syntetycznej notatki dotyczącej treści omawianych podczas zajęć.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Symulacja interaktywna i grafika interaktywna mogą zostać wykorzystane podczas zróżnicowanych tematycznie zajęć związanych z hydrosferą (zakres podstawowy i rozszerzony: IV) oraz globalnymi problemami środowiskowymi (zakres rozszerzony: XVIII. 1, XVIII. 2). Mogą znaleźć zastosowanie podczas zajęć poświęconych cechom Morza Bałtyckiego (zakres podstawowy: XVI. 1).