Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.1.3
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Zeig mir deine Schuhe und ich sage dir, wie du bist! / Pokaż mi swoje buty, a powiem ci, jaki jesteś!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności opisywania postaci pod względem cech charakteru.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni pozytywne i negatywne cechy charakteru;
opisze charakter wybranych osób;
uzasadni swoją opinię.
Cele motywacyjne:
tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu przez uczniów własnych zainteresowań oraz pasji;
wykorzystywanie autentycznych materiałów źródłowych (zdjęć, nagrań audio, tekstów), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi, takich jak np. tablice interaktywne z oprogramowaniem, urządzenia mobilne.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym, na przykład angielskim, tłumaczenie słów, uogólnianie;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. zaznaczanie.
Metody/techniki nauczania:
podająca – techniki: pogadanka, opis, anegdota, wyjaśnianie, praca ze źródłem graficznym;
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby wymienili znane im przymiotniki określające cechy charakteru. Podane przez uczniów wyrazy zapisuje na tablicy w postaci mapy pojęć.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel rozdaje uczniom tabelkę (może ją też narysować na tablicy). W tabelce wypisane są cechy butów: gepflegt/bequem/abgetragen/elegant oraz ich typy: Sportschuhe/Sandalen/Flip‑Flops. Uczniowie czytają tekst, korzystając z pomocy słownika, pracują w parach i wypełniają tabelkę informacjami z tekstu. Następnie łączą się w grupy 4‑osobowe i porównują swoje rozwiązania.
Uczniowie odnoszą się do informacji z tekstu i komentują je, np. Ja, das stimmt. / Nein, das stimmt nicht. Ich trage bequeme Schuhe, aber ich bin nicht zurückgezogen. Ich bin ordentlich.
Uczniowie analizują mapę pojęć, pracując w parach. Z pomocą słownika wyjaśniają nieznane wyrazy. W celu ich utrwalenia wykonują Übung 2 i 3 z części mapa pojęć oraz Aufgabe 1, 2, 3, 4 i 5 z części Sprawdź się.
Nauczyciel przypomina uczniom konstrukcję z weil. Zapisuje na tablicy zdanie: Mein Opa ist geduldig, weil er nie irritiert ist. Nauczyciel wskazuje na pozycję czasownika w zdaniu i znaczenie spójnika weil.
Uczniowie rozwiązują Aufgabe 6 z części Sprawdź się.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują w grupach 4‑osobowych. Wzorując się na Aufgabe 6, opowiadają sobie wzajemnie o cechach charakterów swoich bliskich lub znajomych.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pisemnie Übung 2 z części Przeczytaj: opisują osoby, które noszą określony typ butów.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa;
w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej, wykorzystanie jej jako bazy leksykalnej do wykonania ćwiczeń, opisu (tzw. scaffolding);
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu oraz pomoc (tzw. scaffolding) w wykonaniu pracy domowej.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0