| |
| |
| |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. VII. Elektrostatyka. Uczeń: 11) opisuje polaryzację dielektryków w polu zewnętrznym i ich wpływ na pojemność kondensatora; oblicza pojemność kondensatora, uwzględniając stałą dielektryczną. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
zdefiniuje dielektryk,
wyjaśni, czym różnią się dielektryki polarne od niepolarnych,
opisze, w jaki sposób pole elektryczne oddziałuje na dielektryk,
wymieni przykłady dielektryków polarnych oraz niepolarnych.
|
Strategie i metody nauczania: | blended‑learning - nauczanie hybrydowe |
| - praca w grupach, - praca indywidualna. |
| komputer dla każdego ucznia, grafika interaktywna, długopis |
| |
|
|
Nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów poprzez zadanie pytań: czym jest ładunek elektryczny, w jaki sposób ładunki oddziałują na siebie, czym jest dipol elektryczny, jaka jest jednostka ładunku? Jeśli uczniowie nie znają odpowiedzi, nauczyciel pomaga im usystematyzować wcześniejszą wiedzą z elektrostatyki. Przeczytanie i omówienie części „Czy to nie ciekawe?”. |
|
- Uczniowie samodzielnie czytają tekst „Warto przeczytać”. - Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie mają jakieś pytania związane z tekstem. Może też zadać własne pytania, np.:
Dielektryk ma bardzo duży opór, ale jednak opór skończony. Co się stanie, jak przyłożymy do niego bardzo duże napięcie? Odp.: Nastąpi przebicie w formie rozgałęzionego drzewa (tzw. figura Lichtenberga). Ciekawostka: Takie same wzory obserwuje się na skórze człowieka porażonego piorunem.
Czy potraficie zaproponować jakieś inne cząsteczki będące dielektrykami niepolarnymi? Odp.: NIndeks dolny 22 (azot), SFIndeks dolny 66 (heksafluorek siarki). Warto narysować je na tablicy i podkreślić ich symetrię.
Uczniowie wspólnie zastanawiają się nad pytaniami, które się pojawiły. Nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe odpowiedzi. - Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną. Następnie nauczyciel ponownie sprawdza, czy uczniowie mają jakieś pytania. Nauczyciel może też zwrócić uwagę na fakt, że cząsteczka ma masę (bezwładność) i może nie nadążyć za zmianą zewnętrznego pola, a następnie zadać pytanie: Co się stanie, jeśli będziemy szybko zmieniać zwrot tego pola? Odp.: Powstaną straty energii, która rozpraszana jest w dielektryku w postaci ciepła. W taki sposób działają kuchenki mikrofalowe podgrzewając wodę (dielektryk) znajdującą się przygotowywanej potrawie. Klasa wspólnie próbuje odpowiedzieć na pytania, które się pojawiły. Jeśli zajdzie taka potrzeba, uczniowie wracają do grafiki. - Uczniowie wykorzystując zdobytą wiedzę rozwiązują zadania z punktu „Sprawdź się”. |
|
- Uczniowie dzielą się na 4 grupy. - Uczniowie w grupach omawiają rozwiązania zadań, wspólnie zastanawiając się nad zadaniami, które sprawiły im trudność. Każda z grup omawia 2 zadania „na forum klasy”. - Nauczyciel sprawdza, które zadania sprawiły uczniom kłopot i dlaczego. - Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. |
|
Nauczyciel wcześniej przygotuje pulę zadań podobnych do zadań z części „Sprawdź się” o zróżnicowanym stopniu trudności. Po przeanalizowaniu wyników zadań rozwiązanych przez uczniów w fazie realizacyjnej, nauczyciel wybiera ze swojej puli trzy zadania analogiczne do zadań, które uczniowie wskazali jako te, z którymi mieli problemy. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium może być wykorzystane po lekcji do powtórzenia i utrwalenia wiedzy. |