Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: O normie językowej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśni, czym jest norma językowa;
omówi różnice między normą wzorcową a użytkową;
określi kryteria poprawności językowej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając
lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu. Później nauczyciel umieszcza
na tablicy kilka przygotowanych wcześniej zdań; powinny być wśród nich zdania poprawne z punktu widzenia każdego rodzaju normy językowej, poprawne tylko z punktu widzenia normy użytkowej, ale już nie normy wzorcowej (np. z użyciem form wysłać SMS, tę opinię, sześcioro prosiąt itp., a także zdania zawierające błąd językowy (np. jeden rodzic, meczy, przerysowywują). Prosi uczniów, by zdecydowali, czy zdania są poprawne, czy nie.
Nauczyciel zadaje pytania: skąd wiadomo, czy jakieś formy językowe są poprawne? Kto o tym decyduje? Uczniowie odpowiadają, opierając się na własnym doświadczeniu językowym.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wprowadza pojęcia normy użytkowej i wzorcowej.
Następnie uczniowie przystępują do pracy z multimedium. Nauczyciel odtwarza wykład profesor Katarzyny Kłosińskiej zamieszczony w sekcji „Film”. Po jego obejrzeniu uczniowie dzielą się spostrzeżeniami, odnosząc się do swojego doświadczenia językowego. Później nauczyciel prosi, by uczniowie wyjaśnili, jak prof. Kłosińska definiuje pojęcie normy językowej.Uczniowie zapoznają się z kryteriami poprawności językowej. Nauczyciel zaznacza, że nie jest to jedyny podział funkcjonujący w polszczyźnie. Różni badacze podają mniej lub więcej tych kryteriów.
Uczniowie zapoznają się z mapą myśli i w zespołach opracowują odpowiedzi
do poleceń 1. i 2. Po upływie wyznaczonego czasu przedstawiciele zespołów przedstawiają wyniki pracy.W drugiej części tej fazy lekcji uczniowie rozwiązują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Mapa myśli”. Prowadzący decyduje, czy uczniowie pracują indywidualnie, czy w parach. Po upływie wyznaczonego czasu wskazane osoby prezentują propozycje odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Faza podsumowująca:
Prowadzący prosi, by uczniowie podzielili się na 6‑osobowe zespoły. Każdy członek zespołu powinien w ciągu 5 minut zanotować na kartce przykłady 3 form językowych, które są niepoprawne. Następnie podaje kartkę dalej, innej osobie z grupy, aby zapisała swoje 3 pomysły. Zadanie kończy się, kiedy kartka wraca do właściciela. Później zespoły porównują wyniki swojej pracy, a na tablicy pojawiają się formy, które powtarzały się najczęściej. Uczniowie oceniają, czy przywołane błędne wyrazy lub wyrażenia są niepoprawne z punktu widzenia normy wzorcowej czy użytkowej.
Praca domowa:
Na podstawie wypowiedzi prof. Kłosińskiej, stwórz definicję normy wzorcowej oraz normy potocznej (użytkowej).
Materiały pomocnicze:
https://rjp.pan.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1354
Markowski A., Językoznawstwo normatywne dziś i jutro. Zadania, szanse, zagrożenia, [w:] Polonistyka w przebudowie, t. 1, red. M. Czermińska i in., Kraków 2005.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Film”,
aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.