Dla nauczyciela
Autor: Agnieszka Pieszalska
Przedmiot: biologia
Temat: Struktura i funkcje chloroplastów
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia występowanie i budowę chloroplastu;
wyjaśnia związek między budową chloroplastu a pełnioną funkcją;
wykazuje związek chloroplastów z mitochondriami.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
kolektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
plakat;
analiza tekstu źródłowego.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
trzy arkusze papieru A1, flamastry;
po dwie karteczki (kolor zielony i czerwony) dla każdego ucznia.
Przed lekcją:
Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każda grupa otrzymuje zagadnienia do opracowania:
grupa I – występowanie chloroplastów;
grupa II – budowa chloroplastów;
grupa III – funkcje chloroplastów. Uczniowie przed lekcją wyszukują informacje oraz przynoszą materiały, które wykorzystają podczas robienia plakatu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel zadaje pytanie: „Gdzie występują chloroplasty?”.
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie budowy komórki roślinnej.
Nauczyciel poleca, aby uczniowie zapoznali się z wprowadzeniem do e‑materiału i spróbowali odpowiedzieć na postawione tam pytania.
Nauczyciel podaje cele lekcji i formułuje jej temat.
Faza realizacyjna:
Uczniowie dzielą się na wcześniej ustalone grupy. Ich zadaniem będzie przygotowanie plakatu dotyczącego chloroplastów.
Nauczyciel rozdaje grupom arkusze papieru A1 i flamastry
Uczniowie w grupach przygotowują plakaty.
Liderzy grup, zaczynając od grupy I, podchodzą do tablicy, zawieszają swój plakat i omawiają dane zagadnienie. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje uczniów.
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie preparatów mikroskopowych według instrukcji zawartej w materiałach pomocniczych.
Uczniowie oglądają pod mikroskopem preparaty i wykonują rysunki.
W celu podsumowania pracy grup i sprawdzenia jej efektywności nauczyciel poleca wykonanie ćwiczeń interaktywnych od 2 do 5.
Uczniowie analizują grafikę interaktywną pt. „Zależność funkcjonalna między chloroplastami a mitochondriami”, aby uświadomić sobie związki między tymi organellami. Nauczyciel w razie potrzeby wyjaśnia wątpliwości. Uczniowie porównują mitochondria z chloroplastami, wypełniając tabelę zawartą w materiałach pomocniczych.
Faza podsumowująca:
Uczniowie otrzymują po dwie karteczki (kolor zielony i czerwony).
Nauczyciel czyta zdania podsumowujące lekcję zawarte w materiałach pomocniczych. Część zdań jest prawdziwa, a część fałszywa. Uczniowie, jeżeli uznają zdanie za prawdziwe, podnoszą zieloną kartkę. Jeżeli zaś uznają je za fałszywe – podnoszą kartkę czerwoną. W przypadku zdań fałszywych chętni uczniowie poprawiają je tak, aby były prawdziwe.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 6 do 12 zawarte w e‑materiale.
Materiały pomocnicze:
Zadania podsumowujące:
Chloroplasty występują w komórkach roślin, protistów roślinopodobnych i niektórych grzybów.
Chloroplasty mogą powstawać w obecności światła z proplastydów.
Rozmieszczenie chloroplastów w komórce zależy od oświetlenia.
Chloroplasty występujące u roślin mają różnorodne kształty: kuliste, taśmowate, spiralne.
Chloroplasty otoczone są podwójną błoną białkowo‑lipidową.
Błona wewnętrzna tworzy wpuklenia zwane tylakoidami.
Granum to półpłynny żel wypełniający wnętrze chloroplastu.
Chloroplasty odpowiadają za samożywność komórki.
Chloroplasty razem z mitochondriami uczestniczą w przetwarzaniu energii.
Chloroplasty mogą namnażać się niezależnie od podziału komórki.
Barwnikiem aktywnym w procesie fotosyntezy jest wyłącznie chlorofil.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:
Grafika interaktywna powinna zostać wykorzystana w fazie realizacyjnej lekcji. Można jej również użyć podczas przygotowania ucznia do lekcji lub w czasie lekcji dotyczącej organelli półautonomicznych.