Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Krystyna Wosińska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Mikrofale - charakterystyka

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
XI. Fizyka atomowa. Uczeń:
2) opisuje dualizm korpuskularno‑falowy światła; stosuje pojęcie fotonu oraz jego energii.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. określa, czym są mikrofale,

  2. stosuje związek między długością fali i częstotliwością,

  3. analizuje oddziaływanie promieniowania mikrofalowego z różnymi ośrodkami materialnymi,

  4. rozważa problem możliwej szkodliwości promieniowania mikrofalowego dla zdrowia człowieka.

Strategie nauczania:

strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów)

Metody nauczania:

wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów

Formy zajęć:

praca w grupach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: „Widmo fal elektromagnetycznych”, „Mikrofale – zastosowanie”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”.
Odwołanie do wiedzy uczniów o falach elektromagnetycznych.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel wyjaśnia, czym jest promieniowanie mikrofalowe, wskazując je na widmie fal elektromagnetycznych między podczerwienią a falami radiowymi. Uczniowie przypominają definicję częstotliwości i długości fali oraz związek miedzy tymi wielkościami. Następnie nauczyciel inicjuje dyskusję na temat ewentualnej szkodliwości mikrofal – uczniowie dzielą się zasłyszanymi opiniami. Nauczyciel wyjaśnia, że uszkodzenia komórek ciała mogą wywołać tylko fotony o odpowiednio dużej energii, należące do promieniowania jonizującego. Uczniowie w grupach obliczają ile razy mniejsza jest energia fotonów mikrofal od energii fotonów promieniowania jonizującego.
Następnie nauczyciel omawia oddziaływanie mikrofal z ośrodkami materialnymi: odbicie od powierzchni metalowych, pochłanianie w materiałach zawierających cząsteczki polarne, oraz przenikanie przez pozostałe materiały. Uczniowie oglądają grafikę interaktywną i odpowiadają na pytania w niej zawarte.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w grupach rozwiązują zadanie 6 i 7 aby sprawdzić przyswojenie materiału.

Praca domowa:

Zadania z zestawu ćwiczeń 1 i 2 obowiązkowo, do wyboru jedno z pozostałych zadań.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium bazowe może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału.
Zadania z zestawu ćwiczeń można potraktować jako zadania domowe lub niektóre z nich rozwiązać na lekcji.