Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Mikrofale - charakterystyka |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Widmo fal elektromagnetycznych”, „Mikrofale – zastosowanie” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wyjaśnia, czym jest promieniowanie mikrofalowe, wskazując je na widmie fal elektromagnetycznych między podczerwienią a falami radiowymi. Uczniowie przypominają definicję częstotliwości i długości fali oraz związek miedzy tymi wielkościami. Następnie nauczyciel inicjuje dyskusję na temat ewentualnej szkodliwości mikrofal – uczniowie dzielą się zasłyszanymi opiniami. Nauczyciel wyjaśnia, że uszkodzenia komórek ciała mogą wywołać tylko fotony o odpowiednio dużej energii, należące do promieniowania jonizującego. Uczniowie w grupach obliczają ile razy mniejsza jest energia fotonów mikrofal od energii fotonów promieniowania jonizującego. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w grupach rozwiązują zadanie 6 i 7 aby sprawdzić przyswojenie materiału. | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń 1 i 2 obowiązkowo, do wyboru jedno z pozostałych zadań. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium bazowe może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |