Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.2.2
Imię i nazwisko autora: Sylwia Puszczewicz
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Bist du ein Dorfkind oder ein Stadtmensch? / Wolisz wieś, czy jesteś mieszczuchem?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności wyrażania swoich preferencji na temat miejsca zamieszkania.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
opowie o zaletach życia na wsi i w mieście;
wymieni argumenty, które przemawiają za życiem w wybranym przez siebie miejscu;
opisze swoje skojarzenia dotyczące życia na wsi i w mieście.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
sam decyduje, jakie informacje przedstawić.
Strategie uczenia się:
indywidualne organizowanie wiedzy językowej - robienie streszczeń i notatek, przygotowanie słowniczka;
tworzenie skojarzeń myślowych - grupowanie ich w różne kategorie;
rozumienie informacji, tj. czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów.
Metody/techniki nauczania:
podająca – techniki: pogadanka, opis, wyjaśnianie;
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prezentuje fotografie ilustrujące życie w mieście i życie na wsi. Prosi uczniów o odgadnięcie tematu zajęć.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat preferencji Niemców odnośnie miejsca zamieszkania (miasto‑wieś). Następnie prosi ich o oszacowanie, jak ta sytuacja wygląda w Polsce.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych słów do tematu.
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat tego, gdzie oni chcieliby zamieszkać.
b) Faza realizacyjna:
Przed rozpoczęciem pracy z e‑materiałem nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy: Team Stadt oraz Team Land. W ramach swoich grup uczniowie zbierają argumenty odpowiednio: za życiem na wsi i za życiem w mieście.
Uczniowie czytają tekst (blog Adama), starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu, tj. rozumienie tekstu (określanie głównej myśli tekstu), zadania typu: prawda fałsz, pogrupuj wyrazy, uzupełnij luki.
Uczniowie przeanalizują znaczenie nowo poznanej konstrukcji gramatycznej (zdania z obwohl, trotzdem, deshalb).
Po zakończeniu części Przeczytaj, uczniowie uzupełniają notatki w ramach zespołów (Team Stadt/Team Land).
Uczniowie wykonują polecenia do multimedium (mapa pojęć):
uzupełniają luki w mapie pojęć;
opisują zalety życia w mieście i na wsi w oparciu o słownictwo z mapy pojęć.
Po zakończeniu pracy z multimedium, uczniowie uzupełniają swoje notatki w ramach zespołów (Team Stadt/Team Land).
Nauczyciel inicjuje dyskusję. Uczniowie w ramach zespołów starają się przekonać drugą grupę do swoich racji. W trakcie dyskusji mogą swobodnie korzystać z notatek, które sporządzali przez całe zajęcia.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie sporządzają notatkę na koniec zajęć. Na jednej kartce zapisują słowa, wyrażenia, które były dla nich łatwe. Na drugiej kartce notują wszystko to, co sprawiło im trudność, było nowe i należy przećwiczyć/utrwalić po zajęciach.
Praca domowa:
Wykonanie czterech dowolnie wybranych ćwiczeń z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
mapa pojęć jako schemat wypowiedzi ustnej;
mapa myśli jako rodzaj słowniczka.