Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.8.2
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Was machst du im Sommer? / Co robisz w wakacje?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: umiejętność prowadzenia rozmowy na temat wakacji
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel prosi uczniów o podanie nazw pór roku: najpierw po polsku, następnie po niemiecku. Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej zdjęcia ilustrujące poszczególne pory roku (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie podają ich nazwy w języku niemieckim. Cała grupa powtarza nazwy chórem. | plenum | 15 min | zdjęcia pór roku |
Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie domyślają się, o czym rozmawiają bohaterowie dialogu. | |||
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Pyta uczniów, o jakiej porze roku jest mowa w dialogu. Uczniowie podają swoje propozycje. | |||
Nauczyciel czyta pytanie Bena: Was machst du im Sommer? Prosi uczniów o powtórzenie. | |||
Uczniowie bawią się w głuchy telefon. Hasło: Was machst du im Sommer? | głuchy telefon | ||
Uczniowie otrzymują ilustracje i zdania z dialogu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Naradzają się w grupach i łączą ilustracje z napisami. | praca w grupach | wydrukowane ilustracje i zdania z e‑materiału (dialog) | |
Nauczyciel wyświetla ilustracje i czyta zdania z dialogu (jak wyżej). Uczniowie powtarzają. Następnie nauczyciel celowo myli się i wyświetla nieprawidłowe pary. Uczniowie reagują na pomyłki. | |||
Każda grupa otrzymuje rozsypankę wyrazową. Uczniowie tworzą pytanie: Was machst du im Sommer? Po sprawdzeniu przez nauczyciela przepisują pytanie do zeszytów (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | rozsypanka wyrazowa | ||
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie przyglądają się ilustracji i słuchają piosenki (e‑materiał: Multimedium). | plenum | 18 min | |
Podczas drugiego słuchania uczniowie układają ilustracje zgodnie z kolejnością w piosence (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). | praca w parach | ilustracje: plaża, dziadkowie, góry, dom | |
Nauczyciel tworzy w sali trzy sektory. Pierwszy opatruje napisem: Ich fahre ans Meer; drugi – Ich bleibe zu Hause; trzeci – Ich fahre ins Gebirge. Prosi trzy osoby o przygotowanie schematycznych ilustracji do tych zdań (morze, dom, góry). Podczas kolejnego słuchania piosenki, uczniowie skupiają się na informacji, jak Ramona spędzi lato. Uczniowie przemieszczają się do sektora adekwatnie do słów piosenki. | plenum | sektory można wyznaczyć na dywanie przy pomocy kolorowych szarf | |
Uczniowie siadają na dywanie. Nauczyciel ponownie prezentuje napisy z poprzedniej aktywności i głośno czyta zdania. Uczniowie powtarzają. Następnie nauczyciel prosi uczniów o przejście do sektora, który odpowiada ich planom na wakacje. Gdy uczniowie są już w sektorach, prosi poszczególne dzieci o przeczytanie pasującego zdania: Ich bleibe … lub Ich fahre … | |||
Uczniowie wracają na dywan. Próbują wspólnie śpiewać piosenkę. | |||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie stają w kole. Każdy uczeń zadaje osobie po prawej stronie pytanie: Was machst du im Sommer? Osoba odpowiada i pyta swojego sąsiada. | plenum | 12 min | łańcuszek |
Uczniowie wracają do ławek. W zeszycie pod pytaniem: Was machst du im Sommer? zapisują odpowiedź wedle własnych preferencji oraz przygotowują ilustrację. | praca indywidualna | ||
Na koniec lekcji wszyscy śpiewają piosenkę o Ramonie (e‑materiał: Multimedium). | plenum | ||
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0