Numer e‑materiału: 1.3.8.2
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Was machst du im Sommer? / Co robisz w wakacje?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: umiejętność prowadzenia rozmowy na temat wakacji

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
8) mój czas wolny i wakacje.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
3) recytuje wiersze, rymowanki, odgrywa dialogi, śpiewa piosenki – samodzielnie;
5) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • formułuje pytanie skierowane do rówieśnika dotyczące planów na lato;

  • tworzy wypowiedź ustną: informuje o swoich planach na lato.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • poznaje piosenki, wierszyki, bajki z innego obszaru kulturowego;

  • wyraża się przez prace plastyczne, techniczne, muzykę, śpiew;

  • w trakcie lekcji panuje atmosfera radości i zabawy.

Strategie uczenia się
  • obniżanie poziomu lęku (zabawa, muzyka, śmiech);

  • ćwiczenie różnymi sposobami danej umiejętności;

  • zapamiętywanie przez działanie.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w lekcji:

  • podająca;

  • podejście komunikacyjne;

  • praktyczna;

  • programowana – z użyciem komputera;

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z plikiem audio;

  • łańcuszek;

  • zabawa na dywanie;

  • głuchy telefon;

  • śpiew;

– formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (plik audio);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • ilustracje;

  • napisy.

Alternatywne zastosowanie multimedium: plik audio

Uczniowie bawią się w karaoke. Nauczyciel włącza linię melodyczną oraz wyświetla tekst. Uczniowie śpiewają.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel prosi uczniów o podanie nazw pór roku: najpierw po polsku, następnie po niemiecku. Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej zdjęcia ilustrujące poszczególne pory roku (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Uczniowie podają ich nazwy w języku niemieckim. Cała grupa powtarza nazwy chórem.

plenum

15 min

zdjęcia pór roku

Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie domyślają się, o czym rozmawiają bohaterowie dialogu. 

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Pyta uczniów, o jakiej porze roku jest mowa w dialogu. Uczniowie podają swoje propozycje.

Nauczyciel czyta pytanie Bena: Was machst du im Sommer? Prosi uczniów o powtórzenie.

Uczniowie bawią się w głuchy telefon. Hasło: Was machst du im Sommer?

głuchy telefon

Uczniowie otrzymują ilustracje i zdania z dialogu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Naradzają się w grupach i łączą ilustracje z napisami.

praca w grupach

wydrukowane ilustracje i zdania z e‑materiału (dialog)

Nauczyciel wyświetla ilustracje i czyta zdania z dialogu (jak wyżej). Uczniowie powtarzają. Następnie nauczyciel celowo myli się i wyświetla nieprawidłowe pary. Uczniowie reagują na pomyłki.

Każda grupa otrzymuje rozsypankę wyrazową. Uczniowie tworzą pytanie: Was machst du im Sommer? Po sprawdzeniu przez nauczyciela przepisują pytanie do zeszytów (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

rozsypanka wyrazowa 

Faza realizacyjna

Uczniowie przyglądają się ilustracji i słuchają piosenki (e‑materiał: Multimedium).

plenum

18 min

Podczas drugiego słuchania uczniowie układają ilustracje zgodnie z kolejnością w piosence (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

praca w parach

ilustracje: plaża, dziadkowie, góry, dom

Nauczyciel tworzy w sali trzy sektory. Pierwszy opatruje napisem: Ich fahre ans Meer; drugi – Ich bleibe zu Hause; trzeci – Ich fahre ins Gebirge. Prosi trzy osoby o przygotowanie schematycznych ilustracji do tych zdań (morze, dom, góry). Podczas kolejnego słuchania piosenki, uczniowie skupiają się na informacji, jak Ramona spędzi lato. Uczniowie przemieszczają się do sektora adekwatnie do słów piosenki.

plenum

sektory można wyznaczyć na dywanie przy pomocy kolorowych szarf 

Uczniowie siadają na dywanie. Nauczyciel ponownie prezentuje napisy z poprzedniej aktywności i głośno czyta zdania. Uczniowie powtarzają. Następnie nauczyciel prosi uczniów o przejście do sektora, który odpowiada ich planom na wakacje. Gdy uczniowie są już w sektorach, prosi poszczególne dzieci o przeczytanie pasującego zdania: Ich bleibe lub Ich fahre

Uczniowie wracają na dywan. Próbują wspólnie śpiewać piosenkę.

Faza podsumowująca

Uczniowie stają w kole. Każdy uczeń zadaje osobie po prawej stronie pytanie: Was machst du im Sommer? Osoba odpowiada i pyta swojego sąsiada.

plenum

12 min

łańcuszek

Uczniowie wracają do ławek. W zeszycie pod pytaniem: Was machst du im Sommer? zapisują odpowiedź wedle własnych preferencji oraz przygotowują ilustrację.

praca indywidualna

Na koniec lekcji wszyscy śpiewają piosenkę o Ramonie (e‑materiał: Multimedium).

plenum

1

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec