| Jarosław Krakowski, Krzysztof Lorek |
| |
| Badamy charakterystykę prądowo‑napięciową diod |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość; 11) przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania obserwacji, pomiarów i doświadczeń. VII. Prąd elektryczny. Uczeń: 10) doświadczalnie: c) demonstruje rolę diody jako elementu składowego prostowników i źródło światła. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji; 12) przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania obserwacji, pomiarów i doświadczeń. VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: 16) doświadczalnie: c) demonstruje rolę diody jako elementu składowego prostowników i źródło światła. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
wymieni podstawowe zastosowania diod;
wyjaśni, z czego wynikają różnorodne zastosowania diod;
omówi, w jaki sposób bada się charakterystykę prądowo‑napięciową elementów obwodu;
zbada charakterystyki prądowo‑napięciowe diod;
przeanalizuje i zinterpretuje uzyskane charakterystyki prądowo‑napięciowe diod;
zastosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań.
|
| IBSE (Inquiry ‑ Based Science Education - nauczanie/uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe) |
| |
| |
| zasilacze o regulowanym napięciu, amperomierze, diody prostownicze, diody LED: czerwona i niebieska, przewody łączące lub wykorzystanie wirtualnego laboratorium: dostęp do Internetu, komputery |
| |
|
|
Nauczyciel zadaje pytanie: Do czego służą diody? Uczniowie wymieniają znane im zastosowania diod. Nauczyciel pyta, w jaki sposób bada się właściwości elektryczne elementów obwodu. Uczniowie przypominają wiadomości o budowie obwodów elektrycznych. Nauczyciel przypomina sposób badania charakterystyki prądowo‑napięciowej. |
|
Uczniowie dzielą się na grupy. Nauczyciel przypomina zasady BHP przy stosowaniu prądu elektrycznego. Uczniowie budują obwody do badania charakterystyki prądowo–napięciowej, nauczyciel sprawdza poprawność połączeń elektrycznych. Uczniowie dokonują pomiarów napięcia i natężenia prądu dla trzech diod – prostowniczej i diod LED: czerwonej i niebieskiej. Na podstawie uzyskanych wyników uczniowie sporządzają wykresy charakterystyk prądowo–napięciowych zbadanych diod. Uczniowie porównują właściwości zbadanych diod – opór elektryczny i jego zmianę z napięciem, typowe napięcie pracy. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów. |
|
Uczniowie rozwiązują zadania 1, 2, 5, 8. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. |
|
Uczniowie utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań 3, 4, 6, 7, 9 z zestawu ćwiczeń. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystywane przy powtarzaniu wiadomości i na lekcjach, na których są omawiane diody. |