Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: Geografia

Temat zajęć: Pozytywne i negatywne skutki integracji europejskiej. Płaszczyzny integracji międzynarodowej w Europie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące/technikum, zakres podstawowy, klasa II

PODSTAWA PROGRAMOWA

VII. Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego świata: mapa podziału politycznego, system kolonialny i jego rozpad, procesy integracyjne i dezintegracyjne na świecie, konflikty zbrojne i terroryzm, podstawowe wskaźniki rozwoju.

Uczeń:

4) przedstawia przyczyny oraz pozytywne i negatywne skutki integracji politycznej i gospodarczej na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem Unii Europejskiej oraz procesów dezintegracyjnych na wybranych przykładach.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia istotę integracji europejskiej,

  • wyznacza okres czasowy, w którym wystąpiła najintensywniejsza integracja,

  • analizuje pozytywne i negatywne skutki integracji europejskiej.

  • wylicza płaszczyzny integracji europejskiej.

Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm

Metody nauczania: odwrócona klasa, ćwiczeń przedmiotowych, z użyciem komputera, pogadanka, dyskusja

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: komputery, tablety, tablica tradycyjna/interaktywna

Materiały pomocnicze

https://www.parp.gov.pl/publications/publication/wplyw‑integracji‑polski‑z-unia‑europejska‑na‑sektor‑msp [dostęp: 22.04.2021].

https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o‑funduszach/raporty/raporty‑sprawozdania/lista‑projektow‑realizowanych‑z-funduszy‑europejskich‑w-polsce‑w-latach‑2014‑2020/ [dostęp: 22.04.2021].

https://www.lipnicamurowana.pl/pdf/wplyw_IE.pdf [dostęp: 22.04.2021].

https://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/4‑1997_Nowak.pdf [dostęp: 22.04.2021].

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  1. Nauczyciel prosi wskazaną (lub wybraną) osobę o odczytanie tematu lekcji. Następnie zadaje uczniom pytanie, z czym kojarzy im się integracja europejska. Prosi wybranego ucznia lub uczennicę o zapisywanie propozycji na tablicy.

  2. Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji: Pozytywne i negatywne skutki integracji europejskiej. Płaszczyzny integracji międzynarodowej w Europie. Następnie prosi, by uczniowie w parach opracowali mapy myśli związane z tematem. Wybrana osoba z danej pary przedstawia propozycję mapy. Pozostali uczniowie odnoszą się do tych sugestii, uzupełniając je o swoje przemyślenia.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału. W krótkim wykładzie wyjaśnia, jakie były etapy integracji europejskiej.

  2. Uczniowie odpowiadają na polecenia zawarte w e‑materiale.

  3. Nauczyciel sprawdza pracę uczniów.

  4. Nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie w parach ćwiczeń z sekcji Sprawdź się.

Faza podsumowująca

  1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji Sprawdź się.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

  3. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa

Wymień pozytywne i negatywne skutki wybranych trzech płaszczyzn integracji europejskiej dla gminy, którą zamieszkujesz. W tym celu możesz skorzystać z informacji dostępnych na stronie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, ale także z informacji dostępnych w lokalnych źródłach wiadomości.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Mapa myśli może zostać wykorzystana podczas innych lekcji dotyczących organizacji międzynarodowych. Uczeń może także skorzystać z niej podczas przygotowywania pracy domowej, jak również celem powtórzenia całego działu VII.