Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: Geografia
Temat zajęć: Pozytywne i negatywne skutki integracji europejskiej. Płaszczyzny integracji międzynarodowej w Europie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące/technikum, zakres podstawowy, klasa II
PODSTAWA PROGRAMOWA
VII. Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego świata: mapa podziału politycznego, system kolonialny i jego rozpad, procesy integracyjne i dezintegracyjne na świecie, konflikty zbrojne i terroryzm, podstawowe wskaźniki rozwoju.
Uczeń:
4) przedstawia przyczyny oraz pozytywne i negatywne skutki integracji politycznej i gospodarczej na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem Unii Europejskiej oraz procesów dezintegracyjnych na wybranych przykładach.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia istotę integracji europejskiej,
wyznacza okres czasowy, w którym wystąpiła najintensywniejsza integracja,
analizuje pozytywne i negatywne skutki integracji europejskiej.
wylicza płaszczyzny integracji europejskiej.
Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm
Metody nauczania: odwrócona klasa, ćwiczeń przedmiotowych, z użyciem komputera, pogadanka, dyskusja
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: komputery, tablety, tablica tradycyjna/interaktywna
Materiały pomocnicze
https://www.parp.gov.pl/publications/publication/wplyw‑integracji‑polski‑z-unia‑europejska‑na‑sektor‑msp [dostęp: 22.04.2021].
https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o‑funduszach/raporty/raporty‑sprawozdania/lista‑projektow‑realizowanych‑z-funduszy‑europejskich‑w-polsce‑w-latach‑2014‑2020/ [dostęp: 22.04.2021].
https://www.lipnicamurowana.pl/pdf/wplyw_IE.pdf [dostęp: 22.04.2021].
https://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/4‑1997_Nowak.pdf [dostęp: 22.04.2021].
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi wskazaną (lub wybraną) osobę o odczytanie tematu lekcji. Następnie zadaje uczniom pytanie, z czym kojarzy im się integracja europejska. Prosi wybranego ucznia lub uczennicę o zapisywanie propozycji na tablicy.
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji: Pozytywne i negatywne skutki integracji europejskiej. Płaszczyzny integracji międzynarodowej w Europie. Następnie prosi, by uczniowie w parach opracowali mapy myśli związane z tematem. Wybrana osoba z danej pary przedstawia propozycję mapy. Pozostali uczniowie odnoszą się do tych sugestii, uzupełniając je o swoje przemyślenia.
Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału. W krótkim wykładzie wyjaśnia, jakie były etapy integracji europejskiej.
Uczniowie odpowiadają na polecenia zawarte w e‑materiale.
Nauczyciel sprawdza pracę uczniów.
Nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie w parach ćwiczeń z sekcji Sprawdź się.
Faza podsumowująca
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji Sprawdź się.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa
Wymień pozytywne i negatywne skutki wybranych trzech płaszczyzn integracji europejskiej dla gminy, którą zamieszkujesz. W tym celu możesz skorzystać z informacji dostępnych na stronie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, ale także z informacji dostępnych w lokalnych źródłach wiadomości.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Mapa myśli może zostać wykorzystana podczas innych lekcji dotyczących organizacji międzynarodowych. Uczeń może także skorzystać z niej podczas przygotowywania pracy domowej, jak również celem powtórzenia całego działu VII.