Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Polityka zagraniczna III Rzeczypospolitej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje najważniejsze elementy polityki zagranicznej prowadzonej przez rządy III Rzeczypospolitej;
charakteryzuje proces przystąpienia Polski do NATO oraz Unii Europejskiej;
omawia prowadzenie przez Polskę polityki regionalnej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja;
metoda akwarium.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel poleca uczniom, aby przypomnieli sobie, z jakimi strukturami gospodarczymi i militarnymi była związana Polska przed 1989 r. i jak wyglądała jej polityka zagraniczna. Udostępnia także uczniom e‑materiał „Polityka zagraniczna III Rzeczypospolitej”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji, określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu.
Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania związane z tematem lekcji. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z zakresem zajęć? Będą to obowiązujące uczniów kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Na początek nauczyciel prosi wybraną osobę (albo ochotnika) o przedstawienie najważniejszych elementów polityki zagranicznej Polski po 1989 r. Uczeń powinien wskazać proces przystąpienia Polski do NATO oraz UE, a także nawiązania współpracy z państwami sąsiadującymi. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność odpowiedzi.
Nauczyciel krótko omawia udział Polski w międzynarodowych organizacjach, stosunki ze Stanami Zjednoczonymi i Rosją, a także inicjatywy Polski w zakresie budowania relacji regionalnych i wspierania demokracji (Grupa Wyszehradzka, Trójkąt Weimarski, wspieranie prodemokratycznych wystąpień na Ukrainie i na Białorusi).
Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Nauczyciel odtwarza nagranie, a uczniowie w parach wykonują polecenie 2: przedstawiają relacje Polski z Rosją po 1989 r. i wydarzenia, które ich zdaniem odgrywają w tych stosunkach najważniejszą rolę. Wybrana osoba przedstawia odpowiedź, pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują, a nauczyciel w razie potrzeby dopowiada informacje. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie 3.
Dyskusja. Nauczyciel, nawiązując do filmu, zaprasza uczniów do dyskusji. Prosi ich, by podzielili się na dwie grupy. Informuje, że będą uczestniczyć w dyskusji na temat: Stany Zjednoczone czy Unia Europejska? Z którym z partnerów Polska powinna bardziej zacieśniać relacje międzynarodowe w pierwszej dekadzie XXI w.? Wyjaśnia, że ten typ dyskusji określany jest jako akwarium. Nauczyciel informuje, że pierwsza grupa siada w kręgu i dyskutuje na zadany temat. W tym samym czasie druga grupa zajmuje miejsca dookoła i obserwuje przebieg dyskusji. Jej zadaniem jest analiza doboru i skuteczności argumentów, przestrzegania zasad i ogólnego przebiegu debaty. Nauczyciel wyznacza dokładny czas dyskusji. Przypomina też zasady obowiązujące w czasie dyskusji, np. należy mówić zwięźle i na temat, nie obrażać innych, nie przerywać innym, nie podnosić głosu, słuchać uważnie wypowiedzi innych. Następnie nauczyciel prosi wybranych lub chętnych uczniów o ocenę umiejętności prowadzenia dyskusji, trzymania się tematu, doboru argumentów itp. kolegów z grupy dyskutującej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Polityka zagraniczna III Rzeczypospolitej” i inicjuje krótką rozmowę dotyczącą kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów biorących udział w dyskusji.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 4, 5 i 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
R. Zięba, Główne kierunki polityki zagranicznej Polski po zimnej wojnie, Warszawa 2010.
A. Dudek, Historia polityczna Polski 1989–2012, Kraków 2013.
W. Roszkowski, Historia Polski 1914–2015, Warszawa 2017.
10 lat Polski w NATO. Materiały pokonferencyjne, red. A. Skrabacz, Warszawa 2009.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami zawartymi w filmie, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i przygotować się do dyskusji (wówczas nauczyciel może podzielić klasę na dwie grupy, z których jedna przygotowuje argumenty za bliższą współpracą Polski z USA, a druga – z Unią Europejską).