Autor e‑materiału: Marcin Legeżyński

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Weather Modification / Modyfikacje pogody

Grupa docelowa: klasa 1 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.12, I.13, II.2, II.5, III.4, III.5, V.3, V.6, X

Poziom nauczania: rozszerzony

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo z zakresu modyfikacji pogody przez człowieka.

  2. Uczeń umie wskazać najciekawsze lub najbardziej zaskakujące dla niego fakty dotyczące metod wpływania na pogodę przez człowieka.

  3. Uczeń potrafi przedstawić w formie artykułu zdanie na temat modyfikacji zjawisk pogodowych przez ludzi.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy z zakresu modyfikacji pogody przez człowieka.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat wpływania na pogodę przez człowieka.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (gra edukacyjna, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca indywidualna

  3. praca w grupach

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

  5. gra edukacyjna

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcie samochodu ekipy meteo na tle chmur burzowych oraz na podpis pod fotografią i prosi o jego interpretację. Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w dwóch grupach (A i B). Zespół A zapoznaje się z dwoma pierwszymi akapitami tekstu Rainmaking – Truth or Myth?, grupa B czyta pozostałe akapity. Do treści przeczytanych fragmentów uczniowie (w obrębie zespołów) tworzą pytania. Następnie pracują w parach (uczeń z grupy A z uczniem z grupy B) i wymieniają się pytaniami. Czytają pozostałe fragmenty tekstu i odpowiadają na otrzymane od kolegi/koleżanki pytania. Odpowiedzi są omawiane i uzupełniane na forum klasy.

  2. Uczniowie ponownie czytają cały tekst i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach, uzasadniają je na forum klasy, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi na forum klasy. Chętna osoba nanosi je na tablicę multimedialną.

  4. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Chętne osoby odczytują prace na forum klasy. Uczniowie mogą też odpowiedzieć na pytanie w parach, a następnie na forum klasy podzielić się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.

  5. Uczniowie w parach analizują wyrażenia umieszczone w słowniku i odszukują w czytance zdania, w których te wyrazy występują. Następnie w parach sprawdzają stopień opanowania podanych wyrażeń – jeden uczeń podaje słowo po angielsku, a zadaniem kolegi jest podanie polskiego odpowiednika danego wyrażenia. Następnie jeden uczeń podaje polskie słowo, a drugi tłumaczy wyrażenie na angielski. Nauczyciel na forum klasy pyta, które wyrazy były trudne, a które okazały się łatwe do zapamiętania. Dodatkowo uczniowie, np. w ramach pracy domowej, mogą ułożyć własne zdania z wybranymi wyrazami.

  6. Uczniowie w ramach rozgrzewki wykonują Exercise 1 (Gra edukacyjna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  7. Uczniowie grają w pierwszy etap gry edukacyjnej i wykonują Exercise 2 (Gra edukacyjna). W parach porównują odpowiedzi.

  8. Uczniowie grają w drugi i trzeci etap gry edukacyjnej i wykonują Exercise 34 (Gra edukacyjna). Po sprawdzeniu odpowiedzi, w oparciu o treść gry edukacyjnej, uczniowie rozwijają każde ze zdań, podając dodatkowe informacje. Porównują odpowiedzi w parach, następnie nauczyciel dzieli pary na dwie grupy. Uczniowie w grupach próbują ustalić wspólny klucz odpowiedzi (dyskusja po angielsku). Obie grupy prezentują odpowiedzi na forum klasy (uzasadniając je), a następnie nauczyciel wskazuje błędy. Wygrywa grupa, która zrobi najmniej błędów.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w parach wykonują Exercise 8 (Sprawdź się). Następnie uczniowie dokonują samoewaluacji – ustalają czego się nauczyli, co było dla nich trudne, a co łatwe oraz identyfikują nowe słownictwo, skupiając się na najtrudniejszych dla nich słowach.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują Exercise 9 (Sprawdź się): Weather modification is a controversial topic and there are many opposing opinions on it. Write an article in which you present your view on weather modification. Refer to positive and negative aspects of the weather modification. Your answer should be 200–250 words long.

Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują listę 5–6 pytań do tekstu z sekcji Przeczytaj. Na kolejnej lekcji uczniowie pracują w parach i odpowiadają wzajemnie na przygotowane pytania.