Numer e‑materiału: 2.8.10.4

Imię i nazwisko autora: Karolina Puzio

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Kennst du diese Fitness‑Influencerin?/Znasz tę influencerkę fitness?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się na temat influencerów fitness w Niemczech.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia influencerów fitness;

  • opisuje, czym się zajmują influencerzy fitness;

  • wyjaśnia w e‑mailu, czy bycie influencerem fitness jest dobrym pomysłem.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;

  • automotywacja i zachęcenie do działania;

  • odgadywanie znaczeń za pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.

Metody/techniki nauczania:

  • podająca: praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;

  • aktywizująca: dyskusja;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel rozpoczyna zajęcia krótką dyskusją poprzez zadanie pytania: W jakich celach najczęściej używacie mediów społecznościowych? Po uzyskaniu odpowiedzi prosi uczniów o przeczytanie informacji wprowadzającej i pyta ich: Czy inspirujecie się influencerami? Jeśli tak, to z jakiej branży? Jeżeli nie, to dlaczego?

b) Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel poleca uczniom przeczytanie tekstu z części Przeczytaj. Po przeczytaniu tekstu nauczyciel pyta uczniów, czy znają niemieckich influencerów fitness, którzy zostali wymienieni w tekście, bądź czy znają innych? Po uzyskaniu odpowiedzi uczniowie wykonują Übung 1 oraz Übung 2 z części Przeczytaj.

  • Nauczyciel czyta pytania z Übung 3 z części Przeczytaj i prosi uczniów o odpowiedź na forum, czy ta informacja została zawarta w tekście czy nie.

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy po jednym przykładzie zdania z tekstu w części Przeczytaj, w którym występuje rekcja czasownika sprechen zu, auskennen sich mit oraz ermutigen zu: „Ihr Hauptziel ist es, ihre Follower zu einem gesunden Lebensstil durch gesunde Ernährung und körperliche Bewegung zu ermutigen, Deutsche Fitness‑Influencer wie z. B. Pamela Reif sprechen zu ihren Zuschauern auf Deutsch und Englisch, da sie Follower aus der ganzen Welt haben.” i objaśnia uczniom, w jaki sposób tworzy się zdanie z tym przyimkiem. Uczniowie wykonują Aufgabe 5 z części Sprawdź się.

  • Uczniowie słuchają pliku audio, a następnie wykonują Übung 2 oraz Übung 3 z części Plik audio.

  • Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 z części Plik audio i prosi uczniów o odpowiedź, czy zdanie jest prawdziwe czy nie.

  • Nauczyciel łączy uczniów w pary. Przygotowuje taką ilość małych karteczek, ilu jest uczniów w klasie. Na jednej połowie karteczek zapisuje polecenie z Aufgabe 7, na drugiej z Aufgabe 8. Każdy uczeń losuje po jednej karteczce i realizuje swoje zadanie. Aufgabe 7: Czym zajmują się fitness influencerzy? Aufgabe 8: Czy bycie fitness influencerem to dobry pomysł? Nauczyciel pomaga uczniom poprzez zapisanie na tablicy rozwiązań do ćwiczeń (LÖSUNGEN). Przysłuchuje się rozmowom uczniów i w razie potrzeby koryguje wymowę oraz błędy gramatyczne.

c) Faza podsumowująca:

  • Na koniec nauczyciel czyta na głos zdania z Aufgabe 3 i prosi uczniów o przetłumaczenie zdań na język polski. Na podstawie Aufgabe 1 wymawia czasowniki i prosi uczniów o podanie tłumaczenia, np. führen - prowadzić, folgen - obserwować. Po wykonaniu zadań nauczyciel zadaje pytania podsumowujące: Czy dzisiejsza lekcja była ciekawa?, Co zapamiętasz z dzisiejszej lekcji?, oczekując od uczniów wymienienia słownictwa i struktur, które okazały się szczególnie ważne, przydatne dla uczniów.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują Aufgabe 2, Aufgabe 4 oraz Aufgabe 6.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: przypomnienie znanego słownictwa;

  • w trakcie lekcji: uczniom można zadawać pytania otwarte dotyczące treści pliku audio;

  • po lekcji: uczniowie mogą przygotować własne wypowiedzi na podstawie pliku audio.

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec