Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.10.4
Imię i nazwisko autora: Karolina Puzio
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Kennst du diese Fitness‑Influencerin?/Znasz tę influencerkę fitness?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat influencerów fitness w Niemczech.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia influencerów fitness;
opisuje, czym się zajmują influencerzy fitness;
wyjaśnia w e‑mailu, czy bycie influencerem fitness jest dobrym pomysłem.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
automotywacja i zachęcenie do działania;
odgadywanie znaczeń za pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.
Metody/techniki nauczania:
podająca: praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
aktywizująca: dyskusja;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel rozpoczyna zajęcia krótką dyskusją poprzez zadanie pytania: W jakich celach najczęściej używacie mediów społecznościowych? Po uzyskaniu odpowiedzi prosi uczniów o przeczytanie informacji wprowadzającej i pyta ich: Czy inspirujecie się influencerami? Jeśli tak, to z jakiej branży? Jeżeli nie, to dlaczego?
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel poleca uczniom przeczytanie tekstu z części Przeczytaj. Po przeczytaniu tekstu nauczyciel pyta uczniów, czy znają niemieckich influencerów fitness, którzy zostali wymienieni w tekście, bądź czy znają innych? Po uzyskaniu odpowiedzi uczniowie wykonują Übung 1 oraz Übung 2 z części Przeczytaj.
Nauczyciel czyta pytania z Übung 3 z części Przeczytaj i prosi uczniów o odpowiedź na forum, czy ta informacja została zawarta w tekście czy nie.
Nauczyciel zapisuje na tablicy po jednym przykładzie zdania z tekstu w części Przeczytaj, w którym występuje rekcja czasownika sprechen zu, auskennen sich mit oraz ermutigen zu: „Ihr Hauptziel ist es, ihre Follower zu einem gesunden Lebensstil durch gesunde Ernährung und körperliche Bewegung zu ermutigen, Deutsche Fitness‑Influencer wie z. B. Pamela Reif sprechen zu ihren Zuschauern auf Deutsch und Englisch, da sie Follower aus der ganzen Welt haben.” i objaśnia uczniom, w jaki sposób tworzy się zdanie z tym przyimkiem. Uczniowie wykonują Aufgabe 5 z części Sprawdź się.
Uczniowie słuchają pliku audio, a następnie wykonują Übung 2 oraz Übung 3 z części Plik audio.
Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 z części Plik audio i prosi uczniów o odpowiedź, czy zdanie jest prawdziwe czy nie.
Nauczyciel łączy uczniów w pary. Przygotowuje taką ilość małych karteczek, ilu jest uczniów w klasie. Na jednej połowie karteczek zapisuje polecenie z Aufgabe 7, na drugiej z Aufgabe 8. Każdy uczeń losuje po jednej karteczce i realizuje swoje zadanie. Aufgabe 7: Czym zajmują się fitness influencerzy? Aufgabe 8: Czy bycie fitness influencerem to dobry pomysł? Nauczyciel pomaga uczniom poprzez zapisanie na tablicy rozwiązań do ćwiczeń (LÖSUNGEN). Przysłuchuje się rozmowom uczniów i w razie potrzeby koryguje wymowę oraz błędy gramatyczne.
c) Faza podsumowująca:
Na koniec nauczyciel czyta na głos zdania z Aufgabe 3 i prosi uczniów o przetłumaczenie zdań na język polski. Na podstawie Aufgabe 1 wymawia czasowniki i prosi uczniów o podanie tłumaczenia, np. führen - prowadzić, folgen - obserwować. Po wykonaniu zadań nauczyciel zadaje pytania podsumowujące: Czy dzisiejsza lekcja była ciekawa?, Co zapamiętasz z dzisiejszej lekcji?, oczekując od uczniów wymienienia słownictwa i struktur, które okazały się szczególnie ważne, przydatne dla uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Aufgabe 2, Aufgabe 4 oraz Aufgabe 6.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: przypomnienie znanego słownictwa;
w trakcie lekcji: uczniom można zadawać pytania otwarte dotyczące treści pliku audio;
po lekcji: uczniowie mogą przygotować własne wypowiedzi na podstawie pliku audio.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0