Autorki e‑materiału: Renata Nowakowska, Marta Hilgier

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Animal Parks / Parki zwierząt

Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.13, II.2, II.5, III.1, III.4, III.5, V.1, V.2, VIII.1, VIII.2, X, XII

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje w różnych kontekstach i związkach frazeologicznych słownictwo związane ze światem zwierząt.

  2. Uczeń potrafi wskazać w tekście ciekawe fragmenty dotyczące parków zwierząt funkcjonujących w Anglii.

  3. Uczeń potrafi zredagować opis wybranego parku zwierząt.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat świata zwierząt i parków zwierząt.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę dotyczącą świata zwierząt.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konektywizm

  4. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  5. metoda podająca (praca z tekstem/plikiem audio)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca całego zespołu klasowego

  3. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: Do you like watching wild animals? When was the last time you went to an animal park? Do you like going to animal parks? Why/why not? Uczniowie odpowiadają na pytania na forum zespołu klasowego.

  2. Uczniowie na wyścigi rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Przeczytaj). Najszybsza osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają teksty o parkach ze zwierzętami (Przeczytaj), a następnie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy.

  2. Uczniowie ponownie czytają teksty i wykonują Exercise 34 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy. Odwołują się do konkretnych fragmentów tekstów.

  3. W ramach rozgrzewki uczniowie w parach opisują ilustrację otwierającą sekcję Plik audio, po czym indywidualnie wykonują Exercise 1 (Plik audio). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. Uczniowie słuchają nagrania (Plik audio), a następnie wykonują Exercise 2 (Plik audio). Sprawdzają odpowiedzi w parach i na forum klasy.

  5. Uczniowie ponownie słuchają nagrania i wykonują indywidualnie Exercise 3 (Plik audio). Sprawdzają odpowiedzi w parach i na forum klasy. Odwołują się do konkretnych fragmentów nagrania.

  6. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Plik audio). Sprawdzają odpowiedzi w parach. Chętna osoba wykonuje zadanie na tablicy multimedialnej.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Po sprawdzeniu odpowiedzi chętne osoby odczytują dialog na forum klasy.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 8 (Sprawdź się). Porównują odpowiedzi w parach. Chętne osoby dzielą się na forum klasy informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki. Alternatywnie: Uczniowie w parach ustnie odpowiadają na pytania z zadania dotyczące parków zwierząt.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują Exercise 9 (Sprawdź się).

Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej, wykorzystując informacje z Pliku audio z e‑materiału, uczniowie przygotowują ulotkę reklamującą Woburn Safari Park. Ulotka, oprócz tekstu, może zawierać rysunki (lub zdjęcia, jeśli przygotowana jest na komputerze). Na kolejnej lekcji uczniowie oglądają ulotki kolegów/koleżanek. Informują się wzajemnie, co im się w danej ulotce podoba.