Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Sędziowie i ławnicy
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej
7) przedstawia strukturę właściwego ze względu na własne miejsce zamieszkania sądu rejonowego, okręgowego i apelacyjnego (na podstawie aktualnego informatora prawniczego); wykazuje specyfikę i dwuinstancyjność sądownictwa wojskowego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia pozycję prawną sędziów w Polsce;
przedstawia zasady powoływania sędziów;
wskazuje zasady funkcjonowania sędziów w Polsce;
charakteryzuje rolę ławników w procesie sądowym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda wykładu;
burza mózgów;
dyskusja;
praca ze schematem.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Wprowadzenie do tematu lekcji poprzez przypomnienie roli, jaką pełni wymiar sprawiedliwości w Polsce.
2. Podanie tematu lekcji i jej celów.
Faza realizacyjna
1. Wskazanie przez nauczyciela podstaw prawnych funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości w RP.
2. Omówienie zasad powoływania sędziów w RP – praca z e‑materiałem, zespół klasowy ustala, jak powoływani są sędziowie.
3. Praca w grupach – uczniowie wyszukują w podręczniku lub internecie informacje na temat zasad funkcjonowania sędziów w RP. Każda z grup przedstawia wyniki swoich poszukiwań w postaci elementów notatki zapisywanych na tablicy przez wybranego w tym celu ucznia.
4. Burza mózgów – kim są ławnicy i jaka jest ich rola w polskich sądach? Zadaniem uczniów jest wskazanie roli ławników, sposobu ich wyboru oraz odpowiedzialności dyscyplinarnej ławników.
5. Analiza schematu – kto może zostać ławnikiem.
Faza podsumowująca
1. Podsumowanie wiadomości z lekcji, wskazanie różnic między togą ławniczą i sędziowską.
2. Wykonanie ćwiczeń do multimedium.
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń z bloku „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Pozycja ustrojowa sędziego, pod. red. R. Piotrowskiego, LEX 2015.
Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych, isap.sejm.gov.pl.
Prawo o ustroju sądów powszechnych, sip.lex.pl.
Anna Malinowska, Po co w sądzie ławnicy? Bo sędziowie nie znają życia zwykłych ludzi, 27.09.2019 r., katowice.wyborcza.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat może zostać wykorzystany do wykonania prezentacji multimedialnej lub jako materiał powtórzeniowy.