Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Anaksymander z Miletu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
Poznasz pojęcie arché.
Zrozumiesz koncepcję apeironu Anaksymandra.
Przeanalizujesz różne znaczenia pojęcia nieskończoności.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozpoznaje wpływ starożytnej filozofii greckiej na europejską kulturę późniejszych epok, a zwłaszcza na literaturę piękną, naukę i religię;
dostrzega w poglądach filozofów paradygmaty myślowe, które są obecne w kulturze na przestrzeni wieków;
identyfikuje różne problemy, stanowiska i nurty filozoficzne na przykładach pytań i twierdzeń filozofów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
analiza i interpretacja tekstów;
dyskusja;
lego logos.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne (galeria interaktywna)
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
klocki lego różnych kształtów.
Przebieg zajęć:
Faza wprowadzająca
Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cel lekcji. Wspólnie ustalają kryteria sukcesu.
Nauczyciel proponuje uczniom ćwiczenie. Prosi ich o zamknięcie oczu i wyobrażenie sobie nieskończoności i niezniszczalności. Uczniowie myślą w ciszy, skupiając się na swoich wyobrażeniach. Po minucie lub dwóch otwierają oczy, a nauczyciel pyta: czy jesteśmy w stanie pomyśleć o czymś, co jest pozbawione granic oraz nie podlega zniszczeniu? O czym pomyśleliście? A może wyobrażenie sobie rzeczy nieskończonej i niezniszczalnej nie jest możliwe? Dlaczego?
Faza realizacyjna
Praca z treścią sekcji „Przeczytaj” w e‑materiale metodą lego logos. Uczniowie zapoznają się z treścią tekstu bazowego. Następnie, w zależności od liczebności klasy, w parach układają konstrukcje z klocków lego, odzwierciedlające budowę i znaczenie przeczytanego tekstu. Następnie każda grupa prezentuje swoją konstrukcję, przedstawiając jednocześnie sposób odczytania tekstu. Uwaga: być może uczniowie nie będą w stanie zbudować kontrukcji. Ważne, żeby tę część lekcji podsumować, formułując wniosek. Może być on np. odpowiedzią na pytanie: czy możliwe jest zbudowanie z klocków lego zasady, prasubstancji, która jest bezkresna?
Praca z multimedium w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią grafiki i odpowiadają na pytanie: Czy koncepcje zaproponowane przez Anaksymandra mogą nas inspirować współcześnie?
Wspólna dyskusja na temat: czym jest apeiron według Anaksymandra? Zapisanie notatki w zeszytach.
Realizacja zadań interaktywnych nr 4‑7.
Faza podsumowująca
Nauczyciel zadaje uczniom pytania, np.:
czyim uczniem był Anaksymander?
jak wyglądała pierwsza mapa świata stworzona przez Anaksymandra?
jakie właściwości powinny charakteryzować pierwszą zasadę wg Anaksymandra?
Wybrany lub chętny uczeń podumowuje lekcję, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa
Anaksymander uważa, że „Na początku wszystko powstało z bezkresu”. Uzasadnij stanowisko prezentowane przez autora.
Zastanów się, czy można graficznie (zmysłowo) przedstawić nieskończoność, bezkres? Spróbuj dokonać takiej interpretacji koncepcji Anaksymandra.
Materiały pomocnicze:
Dariusz Kubok, „Apeiron” Anaksymandra , czyli o tym, co pierwsze w filozofii, „Folia Philosophica” 1999, nr 17, s. 15‑28.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Galeria zdjęć może zostać wykorzystana przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć lub do sprawdzianu wiedzy.