Autor: Paweł Kaniowski

Przedmiot: Filozofia

Temat: Anaksymander z Miletu

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Pierwsze pytanie filozoficzne: co stanowi archē świata? Uczeń:
2) kojarzy imiona jońskich filozofów przyrody (Tales, Anaksymander, Anaksymenes) z przyjętymi przez nich zasadami (woda, bezkres, powietrze);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Poznasz pojęcie arché.

  • Zrozumiesz koncepcję apeironu Anaksymandra.

  • Przeanalizujesz różne znaczenia pojęcia nieskończoności.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • rozpoznaje wpływ starożytnej filozofii greckiej na europejską kulturę późniejszych epok, a zwłaszcza na literaturę piękną, naukę i religię;

  • dostrzega w poglądach filozofów paradygmaty myślowe, które są obecne w kulturze na przestrzeni wieków;

  • identyfikuje różne problemy, stanowiska i nurty filozoficzne na przykładach pytań i twierdzeń filozofów.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza i interpretacja tekstów;

  • dyskusja;

  • lego logos.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne (galeria interaktywna)

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • klocki lego różnych kształtów.

Przebieg zajęć:

Faza wprowadzająca

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cel lekcji. Wspólnie ustalają kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel proponuje uczniom ćwiczenie. Prosi ich o zamknięcie oczu i wyobrażenie sobie nieskończoności i niezniszczalności. Uczniowie myślą w ciszy, skupiając się na swoich wyobrażeniach. Po minucie lub dwóch otwierają oczy, a nauczyciel pyta: czy jesteśmy w stanie pomyśleć o czymś, co jest pozbawione granic oraz nie podlega zniszczeniu? O czym pomyśleliście? A może wyobrażenie sobie rzeczy nieskończonej i niezniszczalnej nie jest możliwe? Dlaczego?

Faza realizacyjna

  1. Praca z treścią sekcji „Przeczytaj” w e‑materiale metodą lego logos. Uczniowie zapoznają się z treścią tekstu bazowego. Następnie, w zależności od liczebności klasy, w parach układają konstrukcje z klocków lego, odzwierciedlające budowę i znaczenie przeczytanego tekstu. Następnie każda grupa prezentuje swoją konstrukcję, przedstawiając jednocześnie sposób odczytania tekstu. Uwaga: być może uczniowie nie będą w stanie zbudować kontrukcji. Ważne, żeby tę część lekcji podsumować, formułując wniosek. Może być on np. odpowiedzią na pytanie: czy możliwe jest zbudowanie z klocków lego zasady, prasubstancji, która jest bezkresna?

  2. Praca z multimedium w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią grafiki i odpowiadają na pytanie: Czy koncepcje zaproponowane przez Anaksymandra mogą nas inspirować współcześnie?

  3. Wspólna dyskusja na temat: czym jest apeiron według Anaksymandra? Zapisanie notatki w zeszytach.

  4. Realizacja zadań interaktywnych nr 4‑7.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel zadaje uczniom pytania, np.:

  • czyim uczniem był Anaksymander?

  • jak wyglądała pierwsza mapa świata stworzona przez Anaksymandra?

  • jakie właściwości powinny charakteryzować pierwszą zasadę wg Anaksymandra?

  1. Wybrany lub chętny uczeń podumowuje lekcję, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa

  1. Anaksymander uważa, że „Na początku wszystko powstało z bezkresu”. Uzasadnij stanowisko prezentowane przez autora.

  2. Zastanów się, czy można graficznie (zmysłowo) przedstawić nieskończoność, bezkres? Spróbuj dokonać takiej interpretacji koncepcji Anaksymandra.

Materiały pomocnicze:

  • Dariusz Kubok, „Apeiron” Anaksymandra , czyli o tym, co pierwsze w filozofii, „Folia Philosophica” 1999, nr 17, s. 15‑28.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Galeria zdjęć może zostać wykorzystana przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć lub do sprawdzianu wiedzy.