Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Przemysław Michalski |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Jak ściągnąć obrus z zastawionego stołu? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna |
Metody nauczania: | pogadanka, eksperyment |
Formy zajęć: | praca indywidualna, praca w parach |
Środki dydaktyczne: | tablety dla każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | obrus i elementy zastawy stołowej do położenia na stole (np. ciężarki, sztućce, plastikowe talerzyki, metalowe miski) lub kartka i szklanka z wodą |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Chcąc zaciekawić uczniów, nauczyciel zapisuje na tablicy temat zajęć: Jak ściągnąć obrus z zastawionego stołu? i przygotowuje tematycznie powiązany z tematem lekcji eksperyment. Pyta uczniów, czy możliwe jest wyciąganie obrusa spod zastawy stołowej bez zrzucenia jej na podłogę? | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel prosi ochotników, by „zastawili” stół, kładąc na nim różne przedmioty. Następnie prosi ochotnika, by spróbował wyciągnąć obrus spod „zastawy” ostrożnie (działając małą siłą) oraz gwałtownie (dużą siłą). Aby zobrazować wpływ różnych wartości działających sił oraz koncepcję siły bezwładności, można narysować zmywalnym flamastrem na stole znaczniki, wskazujące położenie początkowe różnych elementów. Nauczyciel wspólnie z uczniami omawia wyniki doświadczenia w obu sytuacjach. Uczniowie wskazują różne sytuacje z życia codziennego, w których obserwujemy siły bezwładności. | |
Faza podsumowująca: | |
Pracując w parach, uczniowie wykonują w wirtualnym laboratorium doświadczenie pt. Wyznaczanie przyspieszenia pojazdu na podstawie sił bezwładności. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów. Nauczyciel wspólnie z uczniami omawia wyniki doświadczenia. | |
Praca domowa: | |
Rozwiązanie zadań dołączonych do e‑materiału, obrazujących różne aspekty działania siły bezwładności. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Wykonanie doświadczenia w wirtualnym laboratorium można zlecić uczniom jako pracę domową. |