Autorka e‑materiału: Justyna Płachta

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: How to Accessorise? / Jak dobrać dodatki?

Grupa docelowa: klasa 6 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, II.1, II.5, III.4, V.1, V.6, V.8, VII.4, X

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z modą.

  2. Uczeń rozróżnia dodatki i akcesoria modowe.

  3. Uczeń przedstawia historię wybranych akcesoriów.

  4. Uczeń przedstawia własną opinię na temat mody.

  5. Uczeń opisuje i uzasadnia rolę akcesoriów modowych.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń kształtuje wiedzę na temat akcesoriów modowych.

  2. Uczeń kształtuje świadomość własnych preferencji modowych i rozwija własny styl.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem/prezentacją multimedialną)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (metoda lekcji odwróconej, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie akcesoriów modowych (Przeczytaj) i pyta:

  • What are the most popular fashion accessories for girls nowadays?

  • What are the most popular fashion accessories for boys nowadays?

Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  1. Uczniowie na wyścigi wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Fashion My Passion (Przeczytaj) i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy i uzasadniają je cytatami z tekstu.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy i uzasadniają je, powołując się na odpowiednie fragmenty tekstu.

  3. Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Grupa A czyta instrukcję gramatyczną na temat przymiotników dzierżawczych i przygotowuje się w parach do wytłumaczenia zasady Grupie B. Grupa B czyta część o zaimkach i przygotowuje się do wyłożenia zasad Grupie A.

  4. Chętni uczniowie prezentują na tablicy zasady gramatyczne zawarte w e‑materiale. Występując w roli nauczyciela, mogą prosić uczniów z drugiej grupy o ułożenie zdań z przymiotnikami/zaimkami.

  5. Uczniowie wykonują Exercise 45 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  6. W ramach przygotowania do pracy z prezentacją multimedialną uczniowie wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna).

  7. Uczniowie zapoznają się z prezentacją na forum klasy, a następnie wykonują Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Uczniowie odczytują odpowiedzi, starając się je uzasadnić poprzez przywołanie treści prezentacji.

  8. Opierając się na treści prezentacji, uczniowie wykonują w parach Exercise 3 (Prezentacja multimedialna). Następnie odczytują zdania na forum klasy.

  9. Nadal pracując w parach, uczniowie wykonują Exercise 4 (Prezentacja multimedialna). Nanoszą odpowiedzi na tablicę.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Sprawdź się). Weryfikują odpowiedzi na forum klasy.

  2. Uczniowie pracują w niewielkich grupach i odpowiadają na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się).

  • Which accessory should everybody have and why?

  • How can accessories change the way we look?

  • Should people care about fashionable accessories? Why/why not?

Uczniowie rozmawiają, a następnie przedstawiciele grup podsumowują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek.

  1. Uczniowie dokonują samooceny. Mówią, czego nauczyli się na lekcji.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1, 2, 4–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write a blog post about fashion accessories. In the post mention:

  • why you enjoy fashion;

  • one accessory you like wearing;

  • one accessory you think people should not wear.

Your answer should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie analizują prezentację z e‑materiału i tworzą krzyżówkę z występującym w niej słownictwem, zawierającą 6 haseł. Polecenie: Study the Presentation in e‑material, and create a crossword with fashion vocabulary. Your crossword should include 6 words and 6 definitions based on the contents of the presentation. Na kolejnej lekcji uczniowie wymieniają się krzyżówkami w parach i je rozwiązują.