| |
| |
| Jak wygląda cykl życia gwiazdy? |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. XI. Fizyka jądrowa. Uczeń: 12) opisuje elementy ewolucji gwiazd; omawia supernowe i czarne dziury. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. XII. Elementy fizyki relatywistycznej i fizyka jądrowa. Uczeń: 18) opisuje elementy ewolucji gwiazd; omawia supernowe i czarne dziury. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
opisuje cykle ewolucyjne gwiazd o różnych masach początkowych;
opisuje cykl ewolucyjny Słońca i fazy rozwoju naszej gwiazdy macierzystej;
wymienia obiekty końcowe, jakimi stają się gwiazdy na końcu swojego życia;
wyjaśnia, od czego zależy długość życia gwiazd.
|
| |
| pogadanka, burza mózgów, analiza pomysłów |
| |
| |
| e‑materiał „Definicja i charakterystyka gwiazd” |
|
|
Uczniowie w domu zapoznają się z całym e‑materiałem – tekstem i multimedium. Lekcję należy połączyć z materiałem „Definicja i charakterystyka gwiazd” lub przeprowadzić po zapoznaniu uczniów z materiałem o charakterystyce gwiazd. Nauczyciel sprawdza, jak uczniowie wykonali pracę w domu: wyświetla diagram HR, a młodzież musi opisać, czym on jest, w którym miejscu diagramu występują poszczególne typy gwiazd. Uczniowie opisują, gdzie znajduje się Słońce i przez które fazy przejdzie w przyszłości. |
|
Nauczyciel wyświetla uczniom różne diagramy HR (ogólne) – dla gromady kulistej i dla gromady otwartej, a potem pyta uczniów, czym różnią się one od siebie. Uczniowie powinni podać typy gwiazd, jakie występują w każdej z gromad oraz zasadnicze różnice pomiędzy diagramem dla danej gromady i ogólnym diagramem HR, a także określić, jakim rodzajem gwiazd cechują się tego typu obiekty. Nauczyciel w kilku zdaniach opowiada uczniom, czym są gromady gwiazdowe i dlaczego analiza gwiazd i ich rozkład na diagramie HR jest tak istotny w astronomii. |
|
Uczniowie, wspólnymi siłami, starają się odtworzyć na tablicy koło życia gwiazd, które widzieli w multimedium. Opisują każdy etap, utrwalając tym samym wiedzę na temat ewolucji gwiazd. |
|
Zadania sprawdzające z tego e‑materiału. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystane na lekcji. |