Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Krążenie powietrza w ośrodkach barycznych na półkuli pólnocnej i półkuli południowej

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa

III. Atmosfera: czynniki klimatotwórcze, rozkład temperatury powietrza, ciśnienia atmosferycznego i opadów, ogólna cyrkulacja atmosferyczna, mapa synoptyczna, strefy klimatyczne i typy klimatów.

Uczeń:

3) wyjaśnia mechanizm cyrkulacji atmosferycznej i rozkład opadów atmosferycznych na Ziemi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • rozpoznaje, jakie siły powodują i modyfikują poziomy ruch powietrza,

  • analizuje ruch powietrza w niżach i wyżach na poszczególnych półkulach,

  • tworzy prognozę zmian temperatury powietrza w zależności od położenia układów barycznych nad dowolnym obszarem na świecie.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: blended learning, IBSE

Formy zajęć: praca indywidualna

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze:

Woś A., Meteorologia dla geografów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Krótkie przypomnienie informacji dotyczących cyrkulacji atmosferycznej – krążenia powietrza w zależności od układu warunków barycznych.

Faza realizacyjna

  • Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest praca z animacją 3D zawartą w e‑materiale.

  • Wyświetlenie przez nauczyciela na ekranie animacji 3D z e‑materiału (alternatywnie uczniowie wyświetlają animację na ekranach tabletów lub monitorach komputera – jeżeli są dostępne).

  • Wykonanie poszczególnych poleceń przez uczniów – każde polecenie poprzedzone burzą mózgów (zasady udzielania odpowiedzi, tworzenia i weryfikacji giełdy pomysłów określa nauczyciel).

  • Podsumowanie treści prezentowanych podczas lekcji w czasie pracy z animacją 3D mające na celu określenie prawidłowości krążenia powietrza w ośrodkach barycznych i decydujących o tym związkach przyczynowo‑skutkowych.

  • Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji i prezentacji wyników prac z animacją 3D.

  • Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.

  • Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.

Praca domowa

  • Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Zapoznanie się z pozostałymi informacjami z e‑materiału,

  • Określenie na podstawie informacji z aplikacji Ventusky, jak zmieni się pogoda w Polsce i miejscu nauki/zamieszkania w ciągu najbliższych kilku godzin; wnioski wraz z uzasadnieniem uczeń przedstawia w formie pisemnej.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Zawarta w e‑materiale animacja może być wykorzystana do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia w domu i w czasie lekcji, także lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego, dotyczącego atmosfery (zakres podstawowy: III). Będzie przydatna także podczas zróżnicowanych tematycznie lekcji, traktujących m.in. o cyrkulacji powietrza w różnych strefach Ziemi, czynników wpływających na globalną cyrkulację atmosfery lub konsekwencji zróżnicowania ciśnienia atmosferycznego na Ziemi.