Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Krążenie powietrza w ośrodkach barycznych na półkuli pólnocnej i półkuli południowej
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa
III. Atmosfera: czynniki klimatotwórcze, rozkład temperatury powietrza, ciśnienia atmosferycznego i opadów, ogólna cyrkulacja atmosferyczna, mapa synoptyczna, strefy klimatyczne i typy klimatów.
Uczeń:
3) wyjaśnia mechanizm cyrkulacji atmosferycznej i rozkład opadów atmosferycznych na Ziemi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
rozpoznaje, jakie siły powodują i modyfikują poziomy ruch powietrza,
analizuje ruch powietrza w niżach i wyżach na poszczególnych półkulach,
tworzy prognozę zmian temperatury powietrza w zależności od położenia układów barycznych nad dowolnym obszarem na świecie.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: praca indywidualna
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze:
Woś A., Meteorologia dla geografów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Krótkie przypomnienie informacji dotyczących cyrkulacji atmosferycznej – krążenia powietrza w zależności od układu warunków barycznych.
Faza realizacyjna
Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest praca z animacją 3D zawartą w e‑materiale.
Wyświetlenie przez nauczyciela na ekranie animacji 3D z e‑materiału (alternatywnie uczniowie wyświetlają animację na ekranach tabletów lub monitorach komputera – jeżeli są dostępne).
Wykonanie poszczególnych poleceń przez uczniów – każde polecenie poprzedzone burzą mózgów (zasady udzielania odpowiedzi, tworzenia i weryfikacji giełdy pomysłów określa nauczyciel).
Podsumowanie treści prezentowanych podczas lekcji w czasie pracy z animacją 3D mające na celu określenie prawidłowości krążenia powietrza w ośrodkach barycznych i decydujących o tym związkach przyczynowo‑skutkowych.
Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji i prezentacji wyników prac z animacją 3D.
Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Zapoznanie się z pozostałymi informacjami z e‑materiału,
Określenie na podstawie informacji z aplikacji Ventusky, jak zmieni się pogoda w Polsce i miejscu nauki/zamieszkania w ciągu najbliższych kilku godzin; wnioski wraz z uzasadnieniem uczeń przedstawia w formie pisemnej.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Zawarta w e‑materiale animacja może być wykorzystana do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia w domu i w czasie lekcji, także lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego, dotyczącego atmosfery (zakres podstawowy: III). Będzie przydatna także podczas zróżnicowanych tematycznie lekcji, traktujących m.in. o cyrkulacji powietrza w różnych strefach Ziemi, czynników wpływających na globalną cyrkulację atmosfery lub konsekwencji zróżnicowania ciśnienia atmosferycznego na Ziemi.