Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.13.3
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Eine Welt voller Magie / Świat pełen magii
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania wybranych postaci ze świata baśni
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami i inicjuje rozmowę na temat świata magii i bajek. Uczniowie opowiadają o ulubionych bajkach i postaciach w nich występujących. Wymieniają też znane im z bajek magiczne zaklęcia. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel prezentuje ilustracje komiksu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co robią Emma i Tim, jakie bajkowe postacie oglądają w telewizji, jak one wyglądają. | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, objaśnia nieznane uczniom wyrazy i zwroty (e‑materiał: Przeczytaj). | |||
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające króla, królową, księżniczkę, księcia, czarownicę i czarnoksiężnika i odtwarza nagrania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie powtarzają wyrazy za lektorem. W razie potrzeby nauczyciel koryguje wymowę uczniów. | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel rozmieszcza w różnych miejscach klasy karty obrazkowe przedstawiające bajkowe postacie. Uczniowie tańczą swobodnie przy muzyce. Kiedy muzyka ucichnie, nauczyciel wypowiada na głos nazwę jednej z postaci ze świata magii i bajek: der König, die Königin, der Zauberer, der Prinz, die Prinzessin, die Hexe. Uczniowie podbiegają do karty obrazkowej z daną postacią i zamierają w bezruchu. Kiedy nauczyciel wypowie zaklęcie: Simsalabim!, uczniowie powtarzają nazwę tej postaci. Nauczyciel włącza muzykę i zabawa się powtarza (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | karty obrazkowe przedstawiające króla, królową, księcia, księżniczkę, czarnoksiężnika i czarownicę | ||
Nauczyciel pyta, jakie zaklęcie wypowiedział czarnoksiężnik (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). W razie potrzeby odtwarza nagranie, uczniowie powtarzają za lektorem. | |||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Przedstawiciele grup kolejno podchodzą do tablicy interaktywnej i grają w berka wyrazowego (e‑materiał: Gra edukacyjna). Każdy uczeń „łapie” jeden wyraz. Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź grupa otrzymuje punkt. | praca w grupach | 15 min | tablica interaktywna |
Nauczyciel odtwarza nagranie wyrazów der König i die Hexe, uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Nauczyciel prosi uczniów o narysowanie tych postaci. Uczniowie prezentują swoje prace na forum. | praca indywidualna | kartki, kredki | |
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej „cienie” bohaterów ze świata magii i bajek (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). Uczniowie zgadują, co to za postacie, i podają ich nazwy w języku niemieckim. | plenum | tablica interaktywna | |
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe przedstawiające bohaterów ze świata magii i bajek, o których rozmawiają Emma i Tim. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie dołączone do ćwiczenia 1 (e‑materiał: Sprawdź się) i prosi uczniów o ułożenie postaci w takiej kolejności, w jakiej usłyszeli ich nazwy. Jeśli uczniowie nie potrafią podać prawidłowej kolejności, nauczyciel ponownie prezentuje ilustracje komiksu i jednocześnie odtwarza nagranie dialogu. | praca indywidualna | 15 min | karty obrazkowe |
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i proponuje uczniom zabawę w kalambury (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Rozdaje każdej grupie jedną z ilustracji przedstawiających króla, czarownicę, księżniczkę i czarnoksiężnika. Zaprasza przedstawicieli każdej z grup na środek klasy. Uczniowie pokazują gestami, o jaką postać chodzi. Pozostałe grupy zgadują i wypowiadają na głos nazwę postaci w języku niemieckim. | plenum | ||
Na zakończenie lekcji uczniowie siadają w kole. Kolejno kończą zdanie: Dzisiaj na lekcji najbardziej podobało mi się… Przed wyjściem z klasy uczniowie wypowiadają razem zaklęcie Simsalabim (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | |||
Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w lekcji. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami i inicjuje rozmowę na temat świata magii i bajek. Uczniowie opowiadają o ulubionych bajkach i postaciach w nich występujących. Wymieniają też znane im z bajek magiczne zaklęcia.
plenum
15 min
Nauczyciel prezentuje ilustracje komiksu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co robią Emma i Tim, jakie bajkowe postacie oglądają w telewizji, jak one wyglądają.
tablica interaktywna
Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, objaśnia nieznane uczniom wyrazy i zwroty (e‑materiał: Przeczytaj).
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające króla, królową, księżniczkę, księcia, czarownicę i czarnoksiężnika i odtwarza nagrania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie powtarzają wyrazy za lektorem. W razie potrzeby nauczyciel koryguje wymowę uczniów.
tablica interaktywna
Nauczyciel rozmieszcza w różnych miejscach klasy karty obrazkowe przedstawiające bajkowe postacie. Uczniowie tańczą swobodnie przy muzyce. Kiedy muzyka ucichnie, nauczyciel wypowiada na głos nazwę jednej z postaci ze świata magii i bajek: der König, die Königin, der Zauberer, der Prinz, die Princessin, die Hexe. Uczniowie podbiegają do karty obrazkowej z daną postacią i zamierają w bezruchu. Kiedy nauczyciel wypowie zaklęcie: Simsalabim!, uczniowie powtarzają nazwę tej postaci. Nauczyciel włącza muzykę i zabawa się powtarza (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
karty obrazkowe przedstawiające króla, królową, księcia, księżniczkę, czarnoksiężnika i czarownicę
Nauczyciel pyta, jakie zaklęcie wypowiedział czarnoksiężnik (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). W razie potrzeby odtwarza nagranie, uczniowie powtarzają za lektorem.
Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Przedstawiciele grup kolejno podchodzą do tablicy interaktywnej i grają w berka wyrazowego (e‑materiał: Gra edukacyjna). Każdy uczeń „łapie” jeden wyraz. Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź grupa otrzymuje punkt.
praca w grupach
15 min
tablica interaktywna
Nauczyciel odtwarza nagranie wyrazów der König i die Hexe, uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Nauczyciel prosi uczniów o narysowanie tych postaci. Uczniowie prezentują swoje prace na forum.
praca indywidualna
kartki, kredki
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej „cienie” bohaterów ze świata magii i bajek (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). Uczniowie zgadują, co to za postacie, i podają ich nazwy w języku niemieckim.
plenum
tablica interaktywna
Faza podsumowująca
Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe przedstawiające bohaterów ze świata magii i bajek, o których rozmawiają Emma i Tim. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie dołączone do ćwiczenia 1 (e‑materiał: Sprawdź się) i prosi uczniów o ułożenie postaci w takiej kolejności, w jakiej usłyszeli ich nazwy. Jeśli uczniowie nie potrafią podać prawidłowej kolejności, nauczyciel ponownie prezentuje ilustracje komiksu i jednocześnie odtwarza nagranie dialogu.
praca indywidualna
15 min
karty obrazkowe
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i proponuje uczniom zabawę w kalambury (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Rozdaje każdej grupie jedną z ilustracji przedstawiających króla, czarownicę, księżniczkę i czarnoksiężnika. Zaprasza przedstawicieli każdej z grup na środek klasy. Uczniowie pokazują gestami, o jaką postać chodzi. Pozostałe grupy zgadują i wypowiadają na głos nazwę postaci w języku niemieckim.
plenum
Na zakończenie lekcji uczniowie siadają w kole. Kolejno kończą zdanie: Dzisiaj na lekcji najbardziej podobało mi się… Przed wyjściem z klasy uczniowie wypowiadają razem zaklęcie Simsalabim (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w lekcji.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0