Numer e‑materiału: 1.1.13.3
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Eine Welt voller Magie / Świat pełen magii
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania wybranych postaci ze świata baśni

1
Cele wynikające z podstawy programowej
X. Edukacja językowa. Język obcy nowożytny.
1 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
13) świat baśni i wyobraźni.
2 Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3 Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.
4 W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
3) recytuje wiersze, rymowanki, odgrywa dialogi, śpiewa piosenki – samodzielnie lub w grupie np. w realizacji małych form teatralnych;
6 W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
2) przedstawia siebie i inne osoby – mówi np. jak się nazywa, ile ma lat, skąd pochodzi, co potrafi robić;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów;
4) stosuje podstawowe zwroty grzecznościowe (np. wita się i żegna, dziękuje, prosi, przeprasza);
5) wyraża swoje upodobania.
7 W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.
9 Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).
10 Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.
11 Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia wybrane postaci ze świata baśni;

  • koloruje i nazywa swoją ulubioną postać ze świata baśni.

Cele motywacyjne

Uczeń:

  • ma możliwość ekspresji twórczej;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • wykorzystuje umiejętności z innych obszarów edukacji na lekcjach języka obcego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podająca;

    • praktyczna;

    • podejście komunikacyjne;

    • programowana – z użyciem komputera;

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym;

    • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

    • praca z multimedium (gra edukacyjna berek wyrazowy);

    • kalambury;

  • formy pracy:

    • praca indywidualna;

    • praca w grupach;

    • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu;

  • rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (gra edukacyjna berek wyrazowy);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • karty obrazkowe;

  • kredki.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra edukacyjna (berek wyrazowy)

Gra może zostać wykorzystana w toku lekcji do utrwalenia słownictwa, po lekcji może być zalecona uczniom do jego powtórzenia.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i inicjuje rozmowę na temat świata magii i bajek. Uczniowie opowiadają o ulubionych bajkach i postaciach w nich występujących. Wymieniają też znane im z bajek magiczne zaklęcia.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje ilustracje komiksu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co robią Emma i Tim, jakie bajkowe postacie oglądają w telewizji, jak one wyglądają.

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, objaśnia nieznane uczniom wyrazy i zwroty (e‑materiał: Przeczytaj).

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające króla, królową, księżniczkę, księcia, czarownicę i czarnoksiężnika i odtwarza nagrania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie powtarzają wyrazy za lektorem. W razie potrzeby nauczyciel koryguje wymowę uczniów.

tablica interaktywna

Nauczyciel rozmieszcza w różnych miejscach klasy karty obrazkowe przedstawiające bajkowe postacie. Uczniowie tańczą swobodnie przy muzyce. Kiedy muzyka ucichnie, nauczyciel wypowiada na głos nazwę jednej z postaci ze świata magii i bajek: der König, die Königin, der Zauberer, der Prinz, die Prinzessin, die Hexe. Uczniowie podbiegają do karty obrazkowej z daną postacią i zamierają w bezruchu. Kiedy nauczyciel wypowie zaklęcie: Simsalabim!, uczniowie powtarzają nazwę tej postaci. Nauczyciel włącza muzykę i zabawa się powtarza (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

karty obrazkowe przedstawiające króla, królową, księcia, księżniczkę, czarnoksiężnika i czarownicę

Nauczyciel pyta, jakie zaklęcie wypowiedział czarnoksiężnik (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). W razie potrzeby odtwarza nagranie, uczniowie powtarzają za lektorem.

Faza realizacyjna

Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Przedstawiciele grup kolejno podchodzą do tablicy interaktywnej i grają w berka wyrazowego (e‑materiał: Gra edukacyjna). Każdy uczeń „łapie” jeden wyraz. Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź grupa otrzymuje punkt.

praca w grupach

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza nagranie wyrazów der Königdie Hexe, uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Nauczyciel prosi uczniów o narysowanie tych postaci. Uczniowie prezentują swoje prace na forum.

praca indywidualna

kartki, kredki

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej „cienie” bohaterów ze świata magii i bajek (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). Uczniowie zgadują, co to za postacie, i podają ich nazwy w języku niemieckim.

plenum

tablica interaktywna

Faza podsumowująca

Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe przedstawiające bohaterów ze świata magii i bajek, o których rozmawiają Emma i Tim. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie dołączone do ćwiczenia 1 (e‑materiał: Sprawdź się) i prosi uczniów o ułożenie postaci w takiej kolejności, w jakiej usłyszeli ich nazwy. Jeśli uczniowie nie potrafią podać prawidłowej kolejności, nauczyciel ponownie prezentuje ilustracje komiksu i jednocześnie odtwarza nagranie dialogu.

praca indywidualna

15 min

karty obrazkowe

Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i proponuje uczniom zabawę w kalambury (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Rozdaje każdej grupie jedną z ilustracji przedstawiających króla, czarownicę, księżniczkę i czarnoksiężnika. Zaprasza przedstawicieli każdej z grup na środek klasy. Uczniowie pokazują gestami, o jaką postać chodzi. Pozostałe grupy zgadują i wypowiadają na głos nazwę postaci w języku niemieckim.

plenum

Na zakończenie lekcji uczniowie siadają w kole. Kolejno kończą zdanie: Dzisiaj na lekcji najbardziej podobało mi się… Przed wyjściem z klasy uczniowie wypowiadają razem zaklęcie Simsalabim (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w lekcji.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i inicjuje rozmowę na temat świata magii i bajek. Uczniowie opowiadają o ulubionych bajkach i postaciach w nich występujących. Wymieniają też znane im z bajek magiczne zaklęcia.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje ilustracje komiksu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co robią Emma i Tim, jakie bajkowe postacie oglądają w telewizji, jak one wyglądają.

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, objaśnia nieznane uczniom wyrazy i zwroty (e‑materiał: Przeczytaj).

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające króla, królową, księżniczkę, księcia, czarownicę i czarnoksiężnika i odtwarza nagrania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie powtarzają wyrazy za lektorem. W razie potrzeby nauczyciel koryguje wymowę uczniów.

tablica interaktywna

Nauczyciel rozmieszcza w różnych miejscach klasy karty obrazkowe przedstawiające bajkowe postacie. Uczniowie tańczą swobodnie przy muzyce. Kiedy muzyka ucichnie, nauczyciel wypowiada na głos nazwę jednej z postaci ze świata magii i bajek: der König, die Königin, der Zauberer, der Prinz, die Princessin, die Hexe. Uczniowie podbiegają do karty obrazkowej z daną postacią i zamierają w bezruchu. Kiedy nauczyciel wypowie zaklęcie: Simsalabim!, uczniowie powtarzają nazwę tej postaci. Nauczyciel włącza muzykę i zabawa się powtarza (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

karty obrazkowe przedstawiające króla, królową, księcia, księżniczkę, czarnoksiężnika i czarownicę

Nauczyciel pyta, jakie zaklęcie wypowiedział czarnoksiężnik (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). W razie potrzeby odtwarza nagranie, uczniowie powtarzają za lektorem.

Faza realizacyjna

Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Przedstawiciele grup kolejno podchodzą do tablicy interaktywnej i grają w berka wyrazowego (e‑materiał: Gra edukacyjna). Każdy uczeń „łapie” jeden wyraz. Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź grupa otrzymuje punkt.

praca w grupach

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza nagranie wyrazów der Königdie Hexe, uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Nauczyciel prosi uczniów o narysowanie tych postaci. Uczniowie prezentują swoje prace na forum.

praca indywidualna

kartki, kredki

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej „cienie” bohaterów ze świata magii i bajek (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). Uczniowie zgadują, co to za postacie, i podają ich nazwy w języku niemieckim.

plenum

tablica interaktywna

Faza podsumowująca

Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe przedstawiające bohaterów ze świata magii i bajek, o których rozmawiają Emma i Tim. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie dołączone do ćwiczenia 1 (e‑materiał: Sprawdź się) i prosi uczniów o ułożenie postaci w takiej kolejności, w jakiej usłyszeli ich nazwy. Jeśli uczniowie nie potrafią podać prawidłowej kolejności, nauczyciel ponownie prezentuje ilustracje komiksu i jednocześnie odtwarza nagranie dialogu.

praca indywidualna

15 min

karty obrazkowe

Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i proponuje uczniom zabawę w kalambury (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Rozdaje każdej grupie jedną z ilustracji przedstawiających króla, czarownicę, księżniczkę i czarnoksiężnika. Zaprasza przedstawicieli każdej z grup na środek klasy. Uczniowie pokazują gestami, o jaką postać chodzi. Pozostałe grupy zgadują i wypowiadają na głos nazwę postaci w języku niemieckim.

plenum

Na zakończenie lekcji uczniowie siadają w kole. Kolejno kończą zdanie: Dzisiaj na lekcji najbardziej podobało mi się… Przed wyjściem z klasy uczniowie wypowiadają razem zaklęcie Simsalabim (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w lekcji.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec