Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Marcin Sz. Małecki, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Badanie właściwości chemicznych wodoru
Grupa docelowa: Uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
10) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne niemetali, w tym między innymi równania reakcji: wodoru z niemetalami (, , , , S), chloru, bromu i siarki z metalami (Na, K, Mg, Ca, Fe, Cu); chloru z wodą;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
na podstawie elektroujemności, wyjaśnia reaktywność wodoru;
pisze równania reakcji chemicznych wodoru z metalami i niemetalami;
koreluje właściwości chemiczne wodoru z jego zastosowaniami.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
ćwiczenia uczniowskie
analiza materiału źródłowego;
eksperyment chemiczny;
mapa pojęć;
technika termometr.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda/pisak.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wyświetla okładkę e‑materiału. Następnie zadaje uczniom pytanie: Z czego składa się margaryna? Uczniowie dyskutują wraz z nauczycielem o kwasach tłuszczowych i o zmianie ich stanu skupienia po reakcji uwodornienia.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie odpowiadają na postawione pytanie: Jakie właściwości chemiczne posiada wodór? Efektem tego powinno być wskazanie przez uczniów przykładowych właściwości: jest mało reaktywny chemicznie, palny, zapala się charakterystycznym szczeknięciem, wchodzi w reakcje z metalami i niemetalami. Nauczyciel tworzy mapę pojęć na tablicy na podstawie wypowiedzi uczniów.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy układ okresowy pierwiastków chemicznych. Prosi uczniów o wskazanie wodoru. Następnie omawia z uczniami jego położenie w układzie okresowym – czy powinien być w grupie pierwszej, czy siedemnastej? Omawia z uczniami wartość elektroujemności wodoru.
Eksperyment chemiczny – „Badanie reakcji sodu z wodą”. Nauczyciel wybiera ucznia do roli asystenta, który w obecności nauczyciela przeprowadzi eksperyment oraz rozdaje karty pracy uczniom. Uczniowie układają samodzielnie propozycję instrukcji wykonania eksperymentu, po czym chętne osoby na forum podają swoją propozycję. Pozostali wraz z nauczycielem weryfikują poprawność merytoryczną (dla nauczyciela przykładowa instrukcja jest materiałach pomocniczych). Uczeń asystent przeprowadza eksperyment wg zatwierdzonej instrukcji. Pozostali uczniowie samodzielnie formułują pytanie badawcze i hipotezę, rysują schemat doświadczenia, obserwują zmiany podczas eksperymentu, zapisują równanie reakcji chemicznej, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w kartach pracy). Na forum całej klasy chętne osoby prezentują efekty swojej pracy i następuje weryfikacja pod względem merytorycznym zaprezentowanych przez uczniów efektów. Równania reakcji chemicznych w formie cząsteczkowej uczeń zapisuje na tablicy, celem sprawdzenia poprawności zapisu.
Nauczyciel z uczniami zapisując na tablicy równania reakcji wodoru z metalami i niemetalami omawia je.
Nauczyciel proponuje uczniom grę edukacyjną. Uczniowie rozwiązują zadania. Uczeń z najwyższą liczbą punktów wygrywa.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” ćwiczenia.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie, nauczyciel stosuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów. Uczniowie na skali temperatury zaznaczają małymi kolorowymi samoprzylepnymi karteczkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. Jeżeli ze skali będzie wynikał niski poziom temperatury, uczniowie zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Gra edukacyjna może być wykorzystana w trakcie lekcji oraz jako pomoc przy odrabianiu zadania domowego.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów oraz małe samoprzylepne kolorowe karteczki dla uczniów.
Doświadczenie chemiczne: „Badanie reakcji sodu z wodą”.
Szkło i sprzęt laboratoryjny: Kolba stożkowa, lejek, probówka, zapałki/zapalniczka, łuczywko, ręcznik papierowy.
Odczynniki chemiczne: woda destylowana, sód, fenoloftaleina.
Instrukcja wykonania:
Wlej kilkanaście cmIndeks górny 33 wody destylowanej do kolby stożkowej i dodaj 2‑3 krople fenoloftaleiny.
Osusz z nafty mały kawałek sodu (wielkości nasiona grochu) na ręczniku papierowym.
Osuszony sód wrzuć do kolby z wodą i nałóż lejek na wylot kolby do góry dnem, a na wylot lejka nałóż probówkę - zbierz gaz.
Obserwuj zmiany w kolbie.
Po skończonej reakcji probowke z gazem zatkaj palcem i przyłoż do jej wylotu zapalone luczywko, odsuń palec.
Obserwuj zmiany.
Karta charakterystyki sodu.
Karta pracy ucznia: