Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Dokąd na plażę?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wiedza geograficzna.
1. Poznawanie terminologii geograficznej.
3. Poznanie zróżnicowania środowiska geograficznego, głównych zjawisk i procesów geograficznych oraz ich uwarunkowań i konsekwencji.
5. Rozumienie prawidłowości w zakresie funkcjonowania środowiska geograficznego oraz wzajemnych zależności w systemie człowiek – przyroda.
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
3. Identyfikowanie relacji między poszczególnymi elementami środowiska geograficznego (przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego).
4. Formułowanie twierdzeń o podstawowych prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska geograficznego.
III. Kształtowanie postaw.
1. Rozwijanie zainteresowań geograficznych, budzenie ciekawości świata.
4. Podejmowanie refleksji nad pięknem i harmonią świata przyrody, krajobrazów przyrodniczych i kulturowych oraz osiągnięciami cywilizacyjnymi ludzkości.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.
Uczeń:
3) charakteryzuje główne procesy zewnętrzne modelujące powierzchnię Ziemi (erozja, transport, akumulacja) oraz skutki rzeźbotwórczej działalności rzek, wiatru, lodowców, lądolodu i mórz oraz wietrzenia.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia różne typy wybrzeży,
określa ich charakterystyczne cechy,
określa cechy wybrzeży w związku z ich genezą,
określa rejony występowania różnych typów wybrzeży.
Strategie nauczania: asocjacyjna, badawcza (problemowa)
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Migoń P., Geomorfologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematyki zajęć poprzez omówienie/przypomnienie podstawowych typów wybrzeży i procesów prowadzących do ich powstania; pytania sprawdzające poziom przygotowania uczniów.
Faza realizacyjna
Prośba do uczniów o przeczytanie tekstu e‑materiału.
Omówienie zasad wykonania zadania. Zadaniem uczniów jest udział w grze edukacyjnej i przeanalizowanie grafiki interaktywnej z e‑materiału, wykonanie poleceń, a następnie przedstawienie rezultatów pracy na forum klasy.
Podział uczniów na grupy (liczebność grup określa nauczyciel).
Wyświetlenie na ekranie pytań do gry edukacyjnej. Wytypowani liderzy grup udzielają odpowiedzi według zasady określonej przez nauczyciela (ustalona kolejność odpowiedzi, zgłaszanie do każdego pytania itp.). Uczniowie uzasadniają wybór wariantu odpowiedzi i na bieżąco udzielają informacji przewidzianych w poleceniu 1 i 2.
Podsumowanie wyników gry edukacyjnej przez nauczyciela, ewentualne uzupełnienie informacji, wskazanie zwycięskiej grupy.
Wyświetlenie na ekranie grafiki interaktywnej. Uczniowie w grupach dopasowują nazwy wybrzeży do prezentowanych zdjęć, uzasadniają występowanie określonego typu wybrzeża we wskazanym na mapie miejscu. Liderzy grup udzielają odpowiedzi wg zasad określonych przez nauczyciela; nauczyciel kontroluje poprawność odpowiedzi, wprowadza uzupełnienia, zadaje pytania naprowadzające.
Dyskusja z udziałem wszystkich uczniów mająca charakter kompleksowego podsumowania informacji dotyczących różnych typów wybrzeży, ich genezy i ich występowania na świecie.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie odpowiedzi przez uczniów.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
Praca pisemna: zidentyfikuj typy wybrzeży Morza Bałtyckiego (alternatywnie innego wskazanego przez nauczyciela morza), określ ich genezę i cechy charakterystyczne.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Informacje z gry edukacyjnej i grafiki interaktywnej mogą być wykorzystane podczas innych, różnorodnych tematycznie lekcji dotyczących zróżnicowania środowiska (krajobrazu) Ziemi zarówno w ujęciu komponentowym (głównie blok tematyczny litosfera i hydrosfera), jak i kompleksowym (charakterystyka środowiska różnych regionów fizycznogeograficznych, relacje między komponentami środowiska). Uczeń może także wykorzystać e‑materiał do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy w domu oraz w czasie lekcji mających na celu powtórzenie materiału.